Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Asker nöjd med nollresultatet

Publicerad: 13 Februari 2014, 06:53

Svenska Dagbladets gör i princip ett nollresultat 2012. Vd Gunilla Asker är trots det nöjd, med tanke på förutsättningarna.


Ämnen i artikeln:

Gunilla AskerSvenska DagbladetSchibsted

Svenska Dagbladets resultat för fjärde kvartalet blev 22 miljoner vilket är 5 miljoner lägre än 2012. Omsättningen sjönk också från 288 miljoner till 277 miljoner. De enda siffror som går åt rätt håll är de digitala intäkterna som ökade med 27 procent för helåret.

Det är bra att Q4-resultatet visar att de kraftfulla insatser vi gjort fått effekt. 2013 var som alla vet ytterligare ett tufft år för de flesta dagstidningar, i Sverige och utomlands. Upplagorna sjönk och vår marknad storstad morgon har totalt tappat över en miljard i printintäkter under de senaste fyra åren. Men det positiva är att SvD fortsätter att ta marknadsandelar, inte minst på den digitala annonsmarknaden, säger vd Gunilla Asker i ett uttalande.

Enligt henne har SvD lika många och ofta fler digitala läsare än DN. Detta visar att SvD lyckats etablera en position som tidningen aldrig haft på print.

Vi har en tydlig strategi som handlar om att stärka annonsaffären och att bygga en solid digital lojalitet bland våra läsare för att även framgent säkra två intäktsströmmar. Vi ser redan resultat. Vi har sålt långt flera rent digitala prenumerationer än vi hade anat. Små tal börjar bli större

Försämrat resultat för Schibsted Sverige


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.