Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Årets Dagstidning: Här är slutkandidaterna i Digitala Medier

Publicerad: 14 September 2005, 12:55

Svenska Dagbladet. Expressen eller Aftonbladet? Tre storstadstidningar gör upp om priset för Digitala Medier i Pressens Tidnings tävling Årets Dagstidning. Vinnaren utses vid en galamiddag på Nalen i Stockholm 27 september.


Från och med i dag presenterar Pressens Tidning juryns kandidater i tävlingens sex klasser. Vi börjar med Digitala Medier, i morgon offentliggörs slutkandidaterna i en ny klass.

Juryns motivering för Expressen (Nya Medier):
”Med friskt mod och till synes ohejdad optimism satsar detta varumärke på alla möjliga och omöjliga digitala kanaler, en strategi genomsyrad av smart kors-och-tvärspublicering (så kallad cross publishing). Det senaste året har bjudit på sport-tv-kanal, mobil-tv-nyheter, nöjes-tv-nyheter, sms-journalistik, butiks-tv-nyheter, radionyheter och webbtv. Det enda juryn stilla undrar är – varför syns inte läsarna/användarna mer?”

– Vad roligt att våra satsningar uppmärksammas. Vi har en stark tro på rörliga bilder, på nätet, i mobilen och på tv, säger Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen Nya Medier.
Det är bara fem månader sedan som Expressen Nya Medier bildades. För en dryg månad sedan började Expressen att visa sportnyheter för 3G-kunder hos Tele2 Comviq och Tre.
Hur ska man ni göra för att få fler lyssnare, tittare och läsare?
-Det viktiga är att distribuera journalistik vid den tidpunkt och i den kanal som våra konsumenter vill ha den.
Expressen Nya Medier har cirka 40 anställda.

Juryns motivering för Aftonbladet (Nya Medier):
”Först med det senaste och mästare på paketering. Med ett enormt innehåll och något för alla vilket också visar sig i sajtens överlägsna trafik. Gammal är äldst också på webben, men ändå i ständig utveckling inom nya medier som text tv, webb-radio och webb-tv. Har också visat att det går att ta betalt på nätet. Men den är tungladdad. Börjar innehållet växa ur kostymen? Och när lanseras TV utanför .se?”

– Vi är stolta över nomineringen. Vår målsättning är att vara bäst, vi jobbar ständigt på att förnya oss, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör för Aftonbladet Nya Medier.
Som de två viktigaste uppgifterna just nu ser han tidningens satsning på webb-tv och att en öka interaktivitet på nätet.
– Envägskommunikationen är förbi, läsarna ska synas mer.
Aftonbladet Nya Medier är också mitt uppe i ett redesignprojekt.
– Visst är vår sajt tungladdad, men inte mer än våra konkurrenters, säger Kalle Jungkvist.
Aftonbladet Nya Medier har cirka 95 anställda.

Juryns motivering för Svenska Dagbladet (Nya Medier):
”Exemplariskt snygg, lättnavigerad och strukturerad. Överlägsen koppling mellan papper och nät där hänvisningarna till webben har blivit en naturlig del av mervärdet. Interaktiviteten är bäst i klassen med de modiga artikelkommentarerna och tidnings-Sveriges första ledarblogg. Men var är satsningarna på video och ljud?”

– Jättekul att vi är nominerade. Under drygt ett års tid har vi jobbat mycket målmedvetet med att utveckla sajten, säger Mattias Fyrenius, chef för Svenska Dagbladet Nya Medier.
Trafiken har ökat kraftigt, i augusti hade svd.se 878 000 unika besökare.
Mattias Fyrenius tror att en viktig del bakom framgången är att redaktionen inte längre gör är en papperstidning på nätet.
– Svd.se är en egen nyhetskanal med egen nyhetsvärdering.
Svenska Dagbladet Nya Medier har mellan 15 och 20 anställda.

Priset delas ut vid en galamiddag på Nalen i Stockholm 27 september i samband med Tidningsutgivarnas Branschdagar.

Juryn för Digitala medier har bestått av: Kajsa Ericson, TV 4 Vision AB, Nicklas Mattsson, Svenskt Näringsliv, och Krister Bengtsson, nyhetsbyrån Sveriges Nyheter.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.