Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Årets Dagstidning är utsedd

Publicerad: 14 September 2011, 10:27

Pueril uppnosighet eller flat tillbedjan. Det var alternativen för Olle Lidbom när han i går tillsammans med bland annat Christina Jutterström avgjorde vilken tidning som blir Årets Dagstidning 2011.


Ämnen i artikeln:

Årets Dagstidning

I går möttes juryn i Årets Dagstidning för att bestämma vilka som blir årets vinnare. En av de som deltog i arbetet var mediekonsulten Olle Lidbom. På sin blogg beskrev han sina känslor inför att sitta i samma jury som Christina Jutterström. Som chefredaktör på Dagens Nyheter blev hon en outflätbar del av hans liv.

Han var milt sagt osäker på hur han skulle reagera, antingen med pueril uppnosighet eller flat tillbedjan.

Vilket blev det?

Det senaste, säger Olle Lidbom.

Men vi hade en bra diskussion. Och hon var imponerande uppdaterad.

När det gäller tävlingen Årets Dagstidning tycker han det känns lite som ett mellanår. Många av de större och innovativa tidningarna har genomfört tydliga förändringar för ett eller ett par år sedan.

De stora uppfinningarnas tid är förbi, säger Olle Lidbom.

Nu är det tydligt att de mindre tidningarna har sett det och tagit efter menar han.

Vilket är kul. För ambitionen hos tidigare jurys har varit att hitta vinnande koncept och lyfta fram dem för att andra ska inspireras.

Förutom att sitta med i juryn för helhetspriset är Olle Lidbom också ordförande i gruppen som utser Årets Marknadskampanj och Årets Annonskampanj tillsammans med Hedvig Hagwall Brueckner och Silla Levin.

Bidragen i dessa klasser har blivit allt mer proffsiga med åren menar Olle Lidbom. Det handlar om att klara av balansgången mellan att hitta kommersiella budskap och paket som fungerar bra på marknaden utan att den redaktionella trovärdigheten som mycket av varumärkets tyngd beror på säljs ut.

Och det gör årets bidrag.

Medievärlden kommer att börjar presentera de nominerade imorgon, torsdag. Den 20:e oktober koras vinnarna vid en stor fest på Fotografiska. På eftermiddagen hålls ett seminarium på temat Inspiration. Läs mer och anmäl dig här.

Juryn

Årets Dagstidning Digitala Medier

Magnus Höij, chefredaktör, Internet World (ordf), Mattias Fyrenius, strategi- och utvecklingsdirektör, KF Media, Hanna Stjärne, framtidsanalytiker, Sveriges Radio.

Årets Redaktion

Christina Jutterström, journalist, tidigare vd på SVT och chefredaktör på DN och Expressen (ordf), Kerstin Brunnberg, journalist, tidigare vd Sveriges Radio, Anders Gerdin, konsult, tidigare chefredaktör på Aftonbladet, Ulrica Ambjörn, konsult, tidigare chefredaktör på Vår Bostad.

Årets Säljare / Annonsorganisation

Liv Sjödin, gruppansvarig rådgivargruppen Starcom  (ordf), Alexis Logothetis försäljningsdirektör Clear Channel, tidigare försäljningschef DN och Metro, Håkan Gustafsson, mediechef Carat.

Årets Marknadsinsats / Annonskampanj

Olle Lidbom, medieanalytiker, skriver på Vassa Eggen (ordf), Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter King, Silla Levin, AD på Forsman & Bodenfors .

Årets distributör

Göran Henriksson, vd Milko, tidigare vd Östersundstidningar, Naomi Seid,   Hans Lindberg, tidigare vd UNT Distribution, Rangsells Uppsala.

Årets Dagstidning – helhetspriset

Består av juryordförandena i de övriga kategorierna, det vill säga: Christina Jutterström (ordf), Olle Lidbom, Liv Sjödin, Magnus Höij och Göran Henriksson.

Ämnen i artikeln:

Årets Dagstidning

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.