Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Årets dagstidning 2009

Publicerad: 13 September 2009, 12:44

Tidningen Medievärlden anordnar varje år tävlingen Årets Dagstidning, som avgörs på TU:s Branschdagar den 1 oktober, med middag och stor fest på Clarion Sign. ­här är klasserna och reglerna Årets Dagstidning arrangeras av Medievärlden och är branschens stora pris som delas ut i nio klasser: 1) Årets Dagstidning - helhetspriset 2) Årets Dagstidning Digitala Medier 3) Årets Redaktion 4) Årets Annonsorganisation 5) Årets Säljare 6) Årets Distributör 7) Årets Marknadsinsats 8) Årets Annonskampanj 9) Årets Tryckeri Under samlingsnamnet Årets Dagstidning delas nio priser ut. Nomineringen är fri, det vill säga vem som helst får komma med förslag. På medievarlden.se finns nomineringsformulär för varje klass. Du kan också maila din nominering till red@medievarlden.se, eller posta till "Årets Dagstidning", Medievärlden, Box 22 500, 104 22 STOCKHOLM. Nomineringsformulären på medievarlden.se har den struktur vi önskar på en nominering. Dock finns det inga formella krav på hur nomineringen ska se ut. Du får vara anonym men det är en fördel om du anger namn och kontaktdata så att juryn kan ställa kompletterande frågor. Nomineringar ska vara lämnade senast den 30 juni. Kompletterande material kan lämnas fram till den 14 augusti. Priserna delas ut i samband med branschdagen i Stockholm den 25 september. 1) Årets Dagstidning - helhetspriset Priset delas ut till tidningsföretag som totalt sett under året visat på nytänkande, mod och kraft i förändrings- och utvecklingsarbete. Summan av de viktiga delarna i tidningens affärer ska beaktas, det redaktionella, kommersiella, tekniska, distributionsmässiga etc. Tidningen måste inte vara lönsam, men hur företaget lyckats sanera och/eller förbättra sin ekonomi ska tillmätas stor betydelse. Utmärkelsen ska omfatta den totala prestationen i traditionella och eventuella digitala medier. ?Skicka in ditt förslag här! DN På Stan vann Årets Digialta medier 2008. 2) Årets Dagstidning Digitala Medier Priset delas ut till tidningsföretag som i sitt arbete med digitala medier visat på nytänkande, mod och kraft i förändrings- och utvecklingsarbete. Samtliga viktiga delar i verksamheten ska beaktas, som till exempel redaktionellt innehåll, kommersiell framgång och teknisk professionalism. Hur tidningen/företaget utnyttjar de unika möjligheter som digitala medier erbjuder ska ha stor betydelse för valet av vinnare. ?Skicka in ditt förslag här! Årets Redaktion 2008. Södermanlands Nyheter. Göran Carstorp, chefredaktör, skriver i egna tidningen efter att SN har tagit emot priset. 📷 📷 "Årets tidning! Årets redaktion! Vi på SN svävar på små moln. Vi blev överlyckliga redan när vi nominerades. Men aldrig trodde vi att vi skulle ta storslam när tidningsbranschens två mest prestigefyllda pris delades ut i torsdags kväll." 3) Årets Redaktion Priset delas ut till redaktion som under året visat kraft och kreativitet i att utveckla redaktionellt innehåll och/eller arbetsformer. Nytänkande, mod och okonventionella projekt och lösningar ska särskilt beaktas. Kreativ samverkan mellan traditionella och digitala medieformer är ett plus i bedömningen. Utveckling av god journalistisk och publicistisk kvalitet är ett baskrav. Priset kan ges till allt, från en del av en redaktion (t ex en sportredaktion eller en webbredaktion), ett enskilt projekt eller till en hel redaktion för årets totala prestation. ?Skicka in ditt förslag här! 4) Årets Annonsorganisation Priset delas ut till annonsorganisation som under året visat kraft och kreativitet i att utveckla försäljning och/eller arbetsformer. Nytänkande, mod och okonventionella projekt och lösningar ska särskilt beaktas. Samverkan mellan försäljning i traditionella och digitala medieformer är ett plus i bedömningen. Det konkreta kommersiella resultatet av årets prestation och/eller framtida potential ska tillmätas stor betydelse. ?Skicka in ditt förslag här! 5) Årets Säljare Priset delas ut till säljare som under året visat kraft och kreativitet och som genom enastående insatser nått storartade resultat. Nytänkande, mod och okonventionella arbetssätt och aktiviteter ska särskilt beaktas. Det konkreta kommersiella resultatet av säljarens insatser och/eller framtida potential ska tillmätas stor betydelse. Priset kan delas ut till säljare inom alla delar av tidningen, till exempel annons, prenumeration, lösnummer, sponsring, affärsavtal. Det kan gälla insatser i alla former av medier, både traditionella och digitala, men också andra aktiviteter som tidningen ägnar sig åt som events och olika former av mer fristående produkter. ?Skicka in ditt förslag här! 6) Årets Distributör Priset delas ut till enskild, grupp eller distributionsbolag som under det gångna året visat kraft och kreativitet i att utveckla distributionen av dagspress. Nytänkande, mod och okonventionella projekt och lösningar spelar stor roll i bedömningen. Kvalitet är en nyckeltillgång. Den kommersiella potentialen i årets prestation ska beaktas. ?Skicka in ditt förslag här! 7) Årets Marknadsinsats Priset delas ut till marknadsorganisation som under året visat kraft och kreativitet i att utveckla marknadsaktiviteter. Nytänkande, mod och okonventionella projekt och lösningar ska särskilt beaktas. Priset kan belöna ett enskilt projekt eller summan av tidningens/företagets arbete under året. Det konkreta kommersiella resultatet av marknadsinsatsen och/eller framtida potential ska tillmätas stor betydelse. ?Skicka in ditt förslag här! 8) Årets Annonskampanj Priset delas ut till årets mest framgångsrika samarbete mellan kund och annonsorganisation. Utförandet bedöms, slagkraft och nytänkande, mod och okonventionella lösningar premieras. Att kampanjen utnyttjar olika publiceringskanaler så att mediehusets möjligheter används fullt ut är ett plus. Resultatet av kampanjen ska i görligaste mån ha dokumenterats. ?Skicka in ditt förslag här! Årets Tryckeri 2008. Vinnare i klassen över 100 000: Nya Wermlands Tidningens tryckeri med Filipstads Tidning. "Att vara konsekvent och orka följa upp med mätningar dag efter dag har tills lut betalat sig. Med 8 olika titlar som går igenom press och packsal varje natt är det en bragd att hålla den höga kvalitet som man visade i årets tävling." 9) Årets Tryckeri och årets Tryckare. Tävlingsannonser att hämta: Tabloid - höger Tabloid - vänster Berliner Broadsheet Priset Årets Tryckeri delas ut till tryckerier som visat prov på jämnhet i trycket under en längre tid. De nominerade tryckerierna ska skicka in material till juryn från 6-8 produktionstillfällen. Det finns två tävlingsklasser: 1, en för daglig produktionsupplaga per tryckerianläggning upp till 100 000 ex. 2,  en för daglig produktionsupplaga per tryckerianläggning över  100 000 ex. (- Sifforna gäller dagsproduktion per tryckerianläggning.) Regler Det finns två tävlingsklasser uppdelat efter tryckeriets dagliga tidningsupplaga. Varje tryckeri får dock delta med flera olika tidningar. Klass 1: Upplaga 0 - 100 000 ex Klass 2: Upplaga över 100 000 ex Tävlingsbidraget utgörs av åtta tidningar som ska vara uttagna åtta dagar i följd under någon del av tävlingsperioden som pågår i ca fyra veckor. Denna tävlingsperiod ligger i augusti månad varje år. I en av tidningarna ska en tävlingsannons publiceras. Denna helsidesannons skickas ut till alla tävlingsdeltagare ca en vecka innan tävlingsperiodens start. Annonsen innehåller en mätstrip med mätfält för kontroll av densitet, punktförstoring, gråbalans och register. Tävlingsannonsen måste finnas med i minst en av tidningarna, men kan givetvis publiceras hur många gånger som helst. Datum att lägga på minnet - 10 juli - sista anmälningsdag - 31  juli-28 augusti - tävlingsperiod - 30 augusti kl. 12.00 - deadline för inlämning av tävlingsbidrag. ?Skicka in ditt förslag här! Nytt för i år! 3, Årets tryckare; Nytt för i år är priset till Årets Tryckare, som premieras för utveckling i yrket, yrkeskunskap och förmåga att dela med sig av sina yrkeskunskaper. ?Skicka in ditt förslag här!


mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.