Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Årets annonsorganisation: GP, EK eller ÖP

Publicerad: 15 September 2005, 12:13

- Fantastiskt kul, säger Johan Gronowitz på Göteborgs-Posten, när han får veta att GP är en av juryns slutkandidater i klassen Årets Annonsorganisation i Pressens Tidnings tävling Årets Dagstidning. Konkurrenterna är Eskilstuna-Kuriren och Östersunds-Posten.


Juryns motivering för Göteborgs-Posten:
”Göteborgs-Posten har en lång tradition av att tänja gränserna för sitt eget medium. Flera stora kampanjer för några av nyckelkunderna känns redan smått historiska. Med helhetssyn långt utöver det egna mediet, uppfinningsrika lösningar och humor som aktiv ingrediens tar ni platsen bland de främsta.”

Johan Gronowitz är chef för storkundsavdelningen på Göteborgs-Posten. Han är glad över att arbeta på ett företag med ”en insiktsfull ledning och ett bra klimat”.
– Vi har jobbat hårt för att gå ifrån att vara leverantör och bli mer av en partner med våra kunder. Vi vill vara rådgivare snarare än säljare.
GP har cirka 100 anställda inom sin annonsorganisation.

Juryns motivering för Eskilstuna-Kuriren:
”Det krävs mod, lokal fingertoppskänsla, idérikedom och uthållighet för att med kraft våga kliva över tröskeln hos kunden och erbjuda ovanliga lösningar och helhetsgrepp som spänner över flera medieslag. På Eskilstuna-Kuriren visar ni tydligt att nöjda och glada kunder ger ökade intäkter. Några nyckelord: koordinering, kraftsamling och konsekvens.”

Ola Nilsson, annonschef på Eskilstuna-Kuriren, säger att det känns ”fantastiskt roligt” att vara med i slutstriden.
– Vi har fått in ett nytt tänk bland gamla säljare. De har varit beredda att ta fajten för att förändra sitt arbetssätt. Det har gett resultat.
Nästa steg är att bli ännu proffsigare – och bättre.
– Marknaden ställer helt andra krav på oss i dag än för några år sedan. Vi måste hela tiden kunna erbjuda nya, kreativa lösningar.
Inom Eskilstuna-Kurirens marknads- och annonsavdelning arbetar cirka 50 personer.

Juryns motivering för Östersunds-Posten:
””Att gå över till tabloidformat är morgonpressens vanligaste ansiktslyftning i vår tid. Få klarar av att genomföra processen så smärtfritt, elegant och effektivt som Östersunds-Posten. Ni befinner er på en hårt konkurrensutsatt marknad och vågar utmana er egen annonsorganisation i syfte att skapa maximal kundanpassning. Det ger kraftfulla resultat i många kanaler.”

Björn Hemmingsson, marknadschef på Östersunds-Posten, säger att nomineringen är ytterligare ett bevis på att ÖP lyckats mycket bra med sin tabloidövergång.
– Våra kunder gillar verkligen det nya formatet. Vi hade stora förväntningar, men det har gått mycket bättre än vad vi hoppades på. Både när det gäller upplaga och annonsintäkter.
Östersunds-Posten har cirka 35 anställda på sin annonsavdelning.
Senaste siffrorna från Tidningsstatistik visade på plus 1 400 exemplar första halvåret i år jämfört med samma period i fjol. Annonsintäkterna har efter formatbytet ökat med cirka 7 procent.

Priset delas ut vid en galamiddag på Nalen i Stockholm 27 september i samband med Tidningsutgivarnas Branschdagar.

Juryn för Årets Annonsorganisation har bestått av: Rebecka Lindberg, omvärldsanalytiker på Sveriges Radio, Elisabeth Trotzig, vd för IRM, Kenny Hallberg, Silja Line (tidigare SvD), Johan Drakenberg, mediekonsult, och Anders Westgårdh, PR-konsult.

I morgon, fredag, publicerar vi de nominerade i klassen Årets Säljare.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.