Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Arbetarbladet kampanjar för Lena Sommestad

Publicerad: 20 Januari 2011, 08:55

På måndagens löp uppmanar tidningen sina läsare att maila till socialdemokraternas valberedning Vi vill engagera alla besvikna väljare vi möter i vår vardag, säger Jenny Wennberg, politisk redaktör.


Ämnen i artikeln:

Arbetarbladet

Jenny Wennberg säger att hon ofta träffar människor som säger att de inte känner igen sitt parti, att Socialdemokraterna förlorat sin ideologiska hemvist. Och att hon tidigare inte kunnat svara dem när de frågat henne vad de ska göra.

Månadens ledare var ett svar på det: Säg Ja till Lena Sommestad! Vi vill visa att det finns andra alternativ än de som tröskas i tidningarna.

Vad är målet med kampanjen?

Vi vill vara med och bygga en minifolkrörelse för Lena Sommestad. Vi vill också få igång en diskussion kring valet av partiordförande. Det är inte acceptabelt att processen så här långt omgärdats av väldigt mycket tystnad. Det som sägs är självklarheter.

Var har kampanjen sin fasta plats?

Den fasta platsen är ledarsidan där badgen ”Säg Ja till Lena” finns, men jag blev kontaktad av några som skapat en hemsida där man kan maila till valberedningen.

Finns det några problem med att ledarsidan så starkt tar parti för en speciell person?

Nej, min uppgift är att bilda opinion, och valet av partiledare är det största som kommer att hända den närmaste framtiden. Då vill vi bygga en folkrörelse för något vi tror på. Man kan göra som Aftonbladet och vänta på ett brett startfält först, men vi har valt att försöka engagera väljare som skulle kunna varit engagerade socialdemokrater men inte är det. Vi ger dem möjlighet till engagemang i en väldigt specifik och viktig fråga.

Vad tror du att valberedningen tycker om initiativet?

Jag bryr mig inte om vad de tycker, men de borde vara glada, för de brukar prata om att det här är en folkrörelse.

Har du fått någon respons från politiker?

I en enkät med lokala s-politiker har de sagt att det är ett ”intressant grepp”

Men det är ingen högre upp som hört av sig?

Det fungerar inte så, särskilt inte i det socialdemokratiska partiet. Man hör inte av sig.

Sven Johansson är ansvarig utgivare för Arbetarbladet. Han blev informerad av Jenny Wennberg att de planerade ett annorlunda grepp för ledarsidan.

Hur resonerade ni när ni valde att göra löp på ledarsidans kampanj?

Vi löper ju ofta på olika företeelser i tidningen. Och det här förstod vi skulle vara av stort intresse.

Axel Andén / Caroline Thorén

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Arbetarbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.