Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Arbetarbladet gör digital debattsatsning

Publicerad: 10 Oktober 2016, 12:07

Tidningen har tillsatt en digital debattredaktör som aktivt ska söka upp ämnen. Förhoppningen är att debatten ska bli mer vital och levande.


Mittmedia-ägda Arbetarbladet i Gävle förstärker sitt debatt- och insändarmaterial. Ambitionen är att lyfta fler röster, bland annat genom att den nya digitala debattredaktören, Micaela Toresson, aktivt ska uppsöka intressanta diskussioner bland lokalbefolkningen:

”Jag kommer att leta i olika forum, exempelvis på sociala medier, efter engagerade människor och spännande ämnen. Jag vill inte att debatten ska stanna i fikarummet eller vid middagsbordet, jag vill föra debatten vidare här hos oss på Arbetarbladet”, säger Micaela Toresson till Arbetarbladet.

Arbetarbladets chefredaktör Helena Nyman berättar att de skribenter som traditionellt har vänt sig till insändarsidorna blir färre samtidigt som yngre generationer väljer andra platser för att diskutera. Förhoppningen med satsningen är att tidningen ska bli en naturlig plattform för fler att föra diskussionen på:

”Men det råder ingen brist på varken engagemang eller debattlusta. Tvärtom. Så många möjligheter som vi har i dag för att uttrycka oss har vi aldrig haft”, säger Helena Nyman, vars förhoppning är att debatten nu ska bli mer vital och levande.

Den som vill skicka material till tidningen även i fortsättningen kan förstås göra det.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.