Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Är Schibsted för mäktiga i Medienorge?

Publicerad: 25 April 2007, 10:48

Räcker det inte för Schibsted att komma under 33,3 procent av den norska dagstidningsupplagan? Ett uttalande av Medietilsynets Gudbrand Guthus förvånar Schibsteds koncerndirektör Birger Magnus.


Även om Schibsted nu säljer sin aktiepost i Adresseavisen, är det inte säkert att Medietilsynet godkänner Media Norge-fusionen. Det slog chefen för Medietilsynet, Gudbrand Guthus, fast i en intervju med Medievärlden  för två månader sedan.

Gudbrand Guthus uttalande föll så här:

– Även om Schibsted skulle sälja och hamna på ett par procentenheter under 33,3 kan det fortfarande vara ett problem. För vi ska också se på den verkliga maktposition som knyter sig till Schibsteds ägande. Och då är det naturligt att även undersöka vilken position ägaren har på andra mediaområden.

Vad säger då koncerndirektör Birger Magnus i Schibsted om Gudbrand Guthus uttalande?

– Jag har svårt att förstå den argumentation som Medietilsynet använder i detta sammanhang. Jag menar att när vi nu säljer oss ned och hamnar under gränsen på 33,3 procent, så bör tilsynet kunna acceptera att Media Norge kan bildas. Men vi får höra vad tilsynet säger i morgon, för då kommer deras utlåtande om Media Norge-fusionen, säger Birger Magnus.

På frågan om Schibsted har några köpare till aktieposten i Adresseavisen svarar Birger Magnus ja. Det rör sig om flera intressenterar, både norska och utländska. Affären väntas bli avslutad före sommaren.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.