Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Är sajten mindre ful nu, Aftonbladet?

Publicerad: 7 januari 2009, 14:15

I morse bytte Aftonbladet.se design. Nu har sajten bland annat två sidospalter och färre och större annonser.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TelevisionAftonbladet.se

– I hela Aftonbladets historia har experter och designers tyckt att vi gör en ful sajt, medan läsarna tycker att den är snygg och lättnavigerad. Det är inte läsarna som tycker att den är ful, utan de som tar sig tid att kommentera, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör och ansvarig utgivare, Aftonbladet.se

Tror du att de kommer att tycka att den är mindre ful nu?

– Det är svårt att säga.

Vilka är de viktigaste förändringarna enligt dig?

– Det ena är att vi skapar mer kraft åt nyheterna. Huvudspalten renodlas mer och där fokuserar vi på rena nyheter. Det andra är att vi får fler ingångar till undersajterna genom att vi har två ramspalter istället för en. Det tredje är att annonsvägarna blir färre men större på startsidan för att renodla även dem.

– Vi har också börjat, och kommer successivt att fortsätta, strukturera om innehållet på artikelnivå, sådant som bloggkommentarer, småannonser och vidarelänkning.

VG har ganska mycket externa länkar runt sina nyheter, ska ni också börja med det?

– Ja, det är en av de saker vi förändrar. Det ska bli lättare att gå vidare och få mer information, både hos oss och hos andra.

Vad har redesignbloggen gett er?

– Det har varit ett bra sätt att ha en diskussion med våra läsare, även om kritiken är väl känd.

Vad består den i?

– Den vanligaste kritiken är att sajten är för långsam och att det är för mycket annonser.

Men då kan man säga att ni går dem till mötes, med färre och större annonser.

– Ja, men samtidigt är vi beroende av annonser.

Hur kompenserar ni att de blir färre?

– Genom att ta mer betalt.

Har någon knorrat?

– Nej, inte alls.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.