Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Är public service journalistikens räddning?

Publicerad: 2 Februari 2009, 06:49

Sveriges Radios nya vd Mats Svegfors räknar med att dagstidningarna kommer att pressas så hårt att det hänger på public service om journalistiken ska upprätthållas.


Ämnen i artikeln:

SRMats Svegfors

DN debatt publicerade i lördags en artikel av Mats Svegfors, som huvudsakligen argumenterade för att en uppräkning av det årliga anslaget till public service med 2 procent innebär att SR, SVT och UR tvingas till dubbelt så omfattande effektivisering som annan offentlig verksamhet.

Som sista argument för faran av det skriver han:

”I en tid när en av de mera uppmärksammade mediesiterna i USA heter ”Newspaper Death Watch”, när pressens journalistik är satt under stenhårt ekonomiskt tryck, är det verkligen tid att värna förutsättningarna för en fortsatt hög kvalitet i public service-mediernas journalistik.”

Newspaper Death Watch har den för pressen föga uppmuntrande devisen:  Chronicling the Decline of Newspapers and the Rebirth of Journalism.

Just nu toppas sajten av nerdragningarna på Los Angeles Times som offentliggjordes för de anställda i fredags, 300 ska bort, bland annat 70 på redaktionen.

Andranyhet är nerläggningen av tre år gamla gratistidningen The Baltimore Examiner. Det beslutet kommer samma vecka som Metro lägger ner i Spanien. Gratistidningskonceptet urholkas allt tydligare mot sanningen: en tidning på varje marknad. Mer finns det inte bärkraft till.

Vittnesmålen om pressens problem är många. Deklarationerna om livskraften i ett medium som läsarna betalar för är få. Två dygn efter publiceringen av Mats Svegfors text verkar ännu ingen kommenterat den.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

SRMats Svegfors

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.