Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Är off the record ett problem i Sverige, Nils Funcke?

Publicerad: 22 Juli 2009, 09:50

Amerikanska medier vill ha stopp på att topptjänstemän allt oftare begär att uppgifter ska vara off the record, till och med vid presskonferenser. Ytterst blir läsarna - som inte får veta - lidande. Nils Funcke, redaktör och ledande grävare, har stor erfarenhet av hur svenska myndigheter agerar.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

–    Nej, det tror jag inte.

Tror?

–    Ja, eftersom det är off the record så är mörkertalet synnerligen stort. Men jag har inte stött på det själv och inte hört det av kollegor.
–    Sedan är det en viktig skillnad om off the record betyder att man inte får använda uppgifter eller om man inte får ange källa.
–    Att inte få använda uppgifter har jag aldrig accepterat. Men att använda uppgifter men att inte ange källa är något helt annat. Det är ju en sida av meddelarfriheten.

Är de amerikanska problemen en effekt av att man saknar offentlighetsprincip?

–    Det framstår som barockt att man på en presskonferens säger att något ska vara off the record. Är det satt i system betyder det att alla får veta – utom allmänheten.
–    Om något sådant skulle hända vid en officiell presskonferens skulle man aldrig acceptera det, utan skriva om saken ändå.

Är svenska myndighetspersoner bra på öppenhet?

–    Ja, jag tycker aldrig att det är bekymmer.

Det har uppenbarligen blivit kotym bland amerikanska tjänstemän att använda sig av oskrivna journalistiska regler om off the record.

– Jag har inte stött på det här.
–    Men en närliggande situation är när man för att få tillgång till sekretessbelagda uppgifter förbinder sig att inte använda dem. Det kan handla om att få andra uppgifter bekräftade eller något dementerat. Men det är vanskligt. Vad händer om man sedan får de sekretesslagda uppgifterna från annat håll? Bryter man sekretessen?

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.