Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Är Nyhetslabbet ert svar på Alltid Nyheter, SVT?

Publicerad: 8 november 2011, 12:52

Snart startar SVT:s Nyhetslabbet sina sändningar. Hanna Larsson är chef för Nyheterna Online.


Absolut inte, det här är en liten spetssatsning. Nyhetsflödet på svt.se svarar mer mot det Alltid Nyheter ska erbjuda. Nyhetslabbet är ett bidrag till vårt nyhetsutbud. Vi tror att Nyhetslabbet kommer lära oss att jobba med video på ett smartare sätt.

Av det jag läst låter det som att Nyhetslabbet ska ägna sig åt allt från fördjupning till realtidsrapportering?

Fokus för den här gruppen är att göra tv-innehåll på ett modernt sätt. De kommer att jobba mycket med hur man gör liveintervjuer mer levande. Och vi tror att de kommer att skapa väldigt bra innehåll som också kan gå i våra andra nyhetssändningar.

Nyhetslabbet ska sända tre gånger i veckan, blir det på bestämda tider?

Nej, vi ska inte tablålägga till en början, för då sänker vi en storhet som webben har.

Hur vet man när man ska titta då?

Vi kan använda sajten för att puffa, och sociala medier, och kanske tv-sändningarna.

Hur ska Nyhetslabbet skilja sig från övriga nyhetssändningar?

När det händer något stort kan Nyhetslabbet välja samma ämne som Aktuellt och Rapport, men de ska alltid välja en annan ingång.

De ska intervjua folk på ett smartare sätt, det ska få ta längre tid och vi testar nya verktyg som att lägga till en chatt. Och de ska vara snabbare på att på att hitta och följa upp nyheter i bloggar och sociala medier.

Kan du ge något konkret exempel på när Nyhetslabbet skulle skilja sig?

Till exempel spelmässan Gamex. Där skulle Nyhetslabbet ha legat närmare vinklar vi gjorde på svt.se än Aktuellts bredare våldsspelsvinkel, ett grepp som kanske varit mer insatt och spetsigt.

Läs mer om Nyhetslabbet på bloggen.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.