Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Är nyheter om Sverige intressanta för omvärlden, Johan Nylander?

Publicerad: 1 juni 2009, 09:45

I fredags smyglanserade DI:s tidigare Londonkorre Johan Nylander sajten The Swedish Wire som innehåller svenska nyheter för internationella läsare.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

– När jag var korre i London märkte jag att det fanns ett enormt intresse för Sverige och svenska företag, men att det saknades ett bra ställe att läsa om detta. Vi har några av de största varumärkena, och ett sprudlande entreprenörskap, med företag inom IT som Spotify och företag inom miljöteknik. Det finns också ett brinnande intresse för den svenska politiska modellen, särskilt nu i lågkonjunkturen när många ifrågasätter den råa amerikanska kapitalismen, då blir den svenska socialliberala kapitalismen mer intressant.

Vad skriver du om?

– Jag skriver om svensk ekonomi och politik, och riktar mig främst till människor i världen som är intresserade av Sverige och det som händer här, och folk i Sverige som inte pratar svenska.

Var har du din bas?

– I en stuga alldeles vid havet på Gotlands östra kust. När jag behöver tänka efter går jag ut barfota och ställer mig i gräset eller nere vid klipporna och låter vindarna berika mina tankar.

Vad har du för affärsmodell?

– Allting är annonsfinansierat. Jag har pratat med väldigt mycket folk, och med potentiella annonsörer, och fått jättebra respons. Alla säger att det är tufft, men när jag förklarar målgruppen säger de att de vill vara med och testa.

– Jag gjorde min första budget före jul, och sedan rämnade annonsmarknaden, så jag har fått skruva om konceptet. Jag hade planerat en avdelning med fördjupning och video, men det är för tidskrävande och dyrt så det väntar jag med tills intäkterna rullar i rätt riktning. Kostnaderna har jag skurit till en nivå som Kamprad skulle vara stolt över, jag har en väldigt lång uthållighet.

Är det här det nya sättet att göra journalistik?

– Jag tror att framtiden på nätet är att ha en träffsäker målgrupp och väldigt låga kostnader. Det går att göra bra journalistik till väldigt låga kostnader, och jag tror att det finns gott om utrymme för små, nischade specialsajter.

Vad har du för mål med trafiken?

– Om jag har 20 000 unika besökare om ett år är jag glad, om jag har 50 000 är jag ännu gladare. Det beror på hur jag lyckas med min marknadsföring.

Hur har det gått så här långt?

– Jag hade 19 besök i fredags och några hundra idag, så procentuellt går det jättebra. Jag har fått många glada tillrop, det är många som säger ”äntligen” om sajtens inriktning”

Hur marknadsför du dig?

– Jag ska jobba med billiga effektiva sätt, som sökmotoroptimering och sociala nätverk, men framför allt genom befintliga nätverk, inom UD, Exportrådet och liknande.

Kommer du att erbjuda ditt nyhetsflöde till andra sajter?

– Ja, absolut, jag hör till dem som tycker att på internet går det inte att hålla fast vid att allt ska ske på den egna sajten, läsarna kan få mina nyheter även via fönster på andra sajter, det tror jag mycket på. Jag tror mycket på samarbeten också, jag har ett utbyte med Nasdaq-OMX att de får redaktionellt material från mig mot att jag får börsmaterial.

Sajten görs  av Johan Nylander och frilansare i Stockholm, London och Bryssel.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.