Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Är inte pressetiken värd mer för Bonnier?

DN, Sydsvenskan och DI åker snålskjuts på det pressetiska systemet, skriver Haparandabladets chefredaktör Örjan Pekka.

Publicerad: 13 Juni 2013, 11:49

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Tidningsdrakarna Dagens Nyheter, Sydsvenskan och Dagens Industri åker snålskjuts på det pressetiska systemet, sedan man lämnat branschorganisationen TU.

På så sätt skakar man ett självreglerande system i grunden och lockar fram lagstiftare.

Drakarna skickar samtidigt eldsflammor mot ett system som är viktigt, framförallt för att det är självreglerande och har byggt en bred acceptans och respekt hos såväl publicister som makthavare och allmänhet.

Därtill skickas eldsflammor mot ett system som gör att även vanliga medborgare törs ta en fajt med det stora medieföretaget, utan att behöva anlita advokater för tiotusentals kronor och riskera rättegångskostnader för sexsiffriga belopp.

Jag förstår inte ledningarna för de tre Bonnier-tidningarna.

Jag förstår heller inte ägaren, Bonnier.

Som ägare backar Bonnier från allt ansvar då man i denna centrala fråga lägger besluten på tidningsledningarna.

Enligt min mening fegar Bonnier. Var finns publicisterna inom Bonniers högsta ledning?

Om inte drakarna tar sitt ansvar måste tidningar och medieföretag, som lever nära sina läsare, göra det.

För egen del är jag beredd att finansiera det pressetiska systemet till en grad av tio gånger mer än vad vår totalandel av kostnaden utgör.

Det smakar rent av illa att de Bonnierägda drakarna vill pruta och inte bidra med mer än en tredjedel, av det som är deras andel.

Är inte pressetiken värd mer för Bonnier?

Bonniertidningarna erbjöd en halv miljon

Wolodarski: Bollen ligger hos TU

Vem ska betala det pressetiska systemet?

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.