Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Är du nöjd nu, Thomas Mattsson?

Publicerad: 1 Juli 2009, 09:45

I senaste Orvesto Dag-mätningen hade Expressen högre räckvidd än Aftonbladet tre av sju dagar: lördag, söndag och måndag.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TelevisionOrvestoExpressenThomas Mattsson

I senaste Orvesto Dag-mätningen hade Expressen högre räckvidd än Aftonbladet tre av sju dagar: lördag, söndag och måndag.

– Ja, det här är ett litet steg för kvällstidningsbranschen men ett stort steg för Expressen.  Varför är det stort för kvällstidningsbranschen?  – Det visar att den allt hårdare konkurrensen gör att vi får två starka kvällstidningar som produktutvecklar med nya bilagor och tilläggsprodukter så att vi kan fortsätta vara lönsamma och ha hög räckvidd.  Nosar ni på högre räckvidd hela veckan nu?  – I augusti var gapet 218 000, i maj var det 6 600. Naturligtvis är det en ambition, men möjligheten påverkas av deras antal friex, blockabonnemang och utdelningar i samband med exempelvis fotbollsmatcher.  – Imorgon publicerar Aftonbladet sina siffror, som visar att tidningen är störst. Vi kommer att titta noga på hur upplagan fördelar sig.  När det gäller upplagan har ni en bit kvar?  – Upplagegapet började minska redan på Otto Sjöbergs tid, fortsatte under Per Anders Broberg och har fortsatt nu. Historiskt finns det en fördröjning mellan räckvidd och upplaga. Steg ett är att du väljer att läsa och steg två att du väljer att köpa. Räckvidden är plogen för upplagan, och den viktigaste dagen är söndag.  När kan ni vara ikapp? – Min förhoppning är att Expressen över tid ska utmana Aftonbladet när det gäller upplagan. Hösten 2011 har jag satt som ett mål. Orvestosiffornrna kommer att gå upp och ner, det är den långsiktiga utvecklingen som är intressant, och den visar att Expressen knappar in.

Thomas Mattsson skriver också på bloggen.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.