Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Är du besviken på Mindpark, Lars Svensson?

Publicerad: 13 Mars 2009, 12:50

Utvecklingsbolaget Mindpark upphör med sin verksamhet vid halvårsskiftet. Delägarna Sydsvenskan, NWT, Gota Media och Helsingborgs Dagblad tycker inte att de har fått ut tillräckligt mycket av samarbetet.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TelevisionGota MediaNWTSydsvenskan

–    Nej, det är inga hard feelings mellan oss och Mindpark. Men tyvärr har ett antal projekt inte utvecklats som vi hade hoppats. Dessutom har våra egna besparingskrav ökat, säger Lars Svensson, vd på Helsingborgs Dagblad.

Hur har arbetet fungerat?

–    Bra, men det är klart att det inte alltid varit lätt för fyra olika organisationer med olika tempon och infallsvinklar att samarbeta.

Mindpark startades hösten 2007. Ambitionen var att delägarna skulle satsa 30 miljoner kronor under tre år. Hur mycket har HD investerat?

–    Mellan 2,5 och 3 miljoner. Vi och NWT har stått för en sjättedel av investeringen och Sydsvenskan och Gota för en tredjedel var.

Vad tycker du har varit det bästa med Mindpark?

–    Att Joakim Jardenberg har varit ute och predikat i våra organisationer,. Han har kittlat och triggat oss. Det har betytt mycket, inte minst för NWT som med små medel på kort tid lyckats ta marknadsposition på nätet.

Och vilka förhoppningar har inte infriats?

–    Vi gick in i Mindpark precis efter att vi lämnat Blocket. Vi såg flera affärsmässiga möjligheter, som tyvärr aldrig kom igång. Men det beror lika mycket på oss själva som på Mindpark.

Hur kommer ni att driva utvecklingsarbetet vidare?

–    Framför allt inom marknadsavdelningen och hd.se. Men också med bland andra NWT och Sydsvenskan.

Hur går det för er med annonsintäkterna just nu?

– Under januari och februari har vi tappat 20 procent, 8,5 miljoner i pengar.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.