Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Är du bekymrad över Aftonbladets vinstras, Raoul Grünthal?

Publicerad: 13 Maj 2011, 10:42

Aftonbladets resultat minskade med 45 procent jämfört med första kvartalet i fjol. Raoul Grünthal är koncernchef för Schibsted Sverige.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet.seSchibsted Sverige

Aftonbladet har en bra plan, och jobbar hela tiden med den, så på så sätt är jag inte bekymrad. Samtidigt befinner vi oss i en övergång från print till digitalt som går allt snabbare, och det innebär både möjligheter och utmaningar.

Upplageintäkterna minskade med 14 procent?

Där ingår också tilläggsprodukterna, en marknad som fallit kraftigt i Sverige. Men det är klart att det här är en strukturell utveckling som man måste förhålla sig till.

Är det något man kan påverka eller något man får räkna med?

Båda delarna, det är jätteviktigt att produktutveckla för att hela tiden ta marknadsandelar och vara bättre än konkurrenterna, men samtidigt handlar det om beteenden som förändras hos människor, och det kan vi inte påverka.

Resultatet försämras kraftigt även för Aftonbladet Nya Medier?

Det hänger ihop med nyckeln för kostnadsfördelningen som förändras ganska kraftigt när omsättningen förändras. Vi är fortsatt väldigt optimistiska när det gäller Aftonbladets digitala intäkter.

Men Aftonbladets digitala intäkter backade svagt?

Så är det ju, men där känner vi ingen oro. Den långsiktiga trenden är positiv.

I Danmark ska konkurrerande tidningar börja samarbeta digitalt, skulle det vara intressant även i Sverige?

Säkert vid vissa tillfällen, men inte på det sättet. Inom Schibsted har vi redan sådana samarbeten.

Varför lyckas Svenska Dagbladet bättre?

De håller emot upplagan och är väldigt bra på att ta betalt för tidningen. Där har vi och några av våra konkurrenter börjat tänka om: tidningarna måste ta betalt.

Du sade i pressmeddelandet att de tydligaste glädjeämnena finns inom Tillväxtmedier?

Det är viktigt att vi har en bra position digitalt där tillväxten finns. Men det är också viktigt med riskspridning, att inte vara för beroende av till exempel annonsmarknaden. De här bolagen har andra affärsmodeller, och det leder till att vi blir mindre konjunkturkänsliga.

Aftonbladet drar ner Schibsted Sveriges resultat

Aftonbladets upplageras slår hårt mot vinsten

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.