Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Appelberg valde Mats Edman

Publicerad: 16 Oktober 2003, 12:25

Mats Edman blir ny vd för kundtidningsföretaget Appelberg.


– Många journalister sätter likhetstecken mellan kundtidningar och reklam. Jag tror på sanna, relevanta och intressanta uppdragstidningar, säger han.
Mats Edman har flera chefsjobb bakom sig: bland annat på Nyhetsbyrån Direkt, Veckans Affärer och Ekonomi24. Senast drev han nyhetsbyrån Klockan8, som lades ner efter ett halvår.
Appelberg, som ägs av Bure, har genomgått ett stålbad senaste året. I fjol gjordes en förlust på 20 miljoner kronor. 15 personer har lämnat företaget.
– Det har varit väldigt turbulent. Jag räknar med att få ägna mycket kraft åt att gjuta mod i organisationen.
Hur får man en kundtidning att bli trovärdig?
– Genom att inte vara en ensidig propagandakanal. Det man skriver måste vara sant och relevant. Att skrika ”Kom och köp konserverad gröt” fungerar inte.
Finns det begränsningar?
– Jo, det är svårt att bedriva granskande journalistik. Du får inte massakrera din kund.
Bland Appelbergs kunder finns Ericsson, SKF och Alfa Laval. Företaget ger ut cirka 35 tidningar på 20 språk. Appelbergs har i dag cirka 50 anställda i Sverige. Det finns också ett dotterbolag i Kina (med kontor i Shanghai och Hong Kong) där 8-10 personer arbetar.
När ska du åka till Kina?
– Inte den närmaste tiden. Men gärna sen, jag har aldrig varit där.
YLVA CARLSSON

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.