Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Äntligen slipper vi ett uråldrigt flöde!

Igår hände det som alla dagspressens annonsörer, annonsproducenter och materialhanterarna har ropat efter, skriver Stampens IT-strateg Per-Arne Fernsund. Han listar också vad förändringen innebär:

Publicerad: 27 Januari 2011, 12:00

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Onsdag 26 januari 2011 är datum att lägga på minnet. En dag som också kan förses med rubriken: Äntligen!!!

Detta är dagen då första steget mot en länge efterlängtad uppdatering, eller modernisering om man så vill, av mediesverige togs. Åtminstone den del som vi känner som dagspress.

Tryckerierna har väntat på det, annonsörerna har längtat, annonsproducenterna och materialhanterarna har ropat efter förändringen. Och nu ska den ske. En ny standard för annonsmaterial ska ersätta den vid det här laget uråldriga PDF-standard som gör att tryckerierna har svårt att göra ett så bra jobb som de kan och som tvingar annonsproducenter att välja bort kreativa möjligheter och skapar osäkerhet hos de reklamköpande kunderna.

En arbetsgrupp med representanter från alla intressentgrupper, under ledning av Gunnar Borg, TU, ska nu formas för att med gott tempo ta fram en standard anpassad till 2010-talet och inte 1990-talet. Det beslutades i sittande session på Dagsvara just onsdag 26/1 2011.
Så snart är det:

- Dags att vinka adjö till PDF 1.3, CMYK, Postscript Level 2 etc etc.
- Dags att välkomna att det går för sig att utnyttja de möjligheter våra produktionsverktyg ger.
- Dags att flytta det trycktekniska dit det hör hemma till tryckerierna.
- Dags att ge tryckerierna förutsättningar att göra ett lika bra jobb med dagstidningstryck som med magasinstryck.
- Dags att vinka adjö till CMYK i annonsproduktionen.
- Dags att äntligen igen införa RGB-arbetsflöde i hela tidningsproduktionen, både i annons- och redaktionell produktion.
- Och framför allt. Dags att förenkla livet för annonsörerna.
- Dags att kunna tala om för såväl multinationell annonsör X som mindre lokal annonsör Y att om deras gulgröna eller skagenblå logo kommer att ha rätt färg oavsett vilket tryckeri som trycker den.
- Dags att lägga energi på att leverera det våra annonskunder vill uppnå med att köpa reklamplats i våra produkter istället för att fortsätta att misslyckas med att försöka uppfostra dem att följa ett regelverk som de inte förstår varför de ska följa.

Och det bästa av allt är att vi inte behöver uppfinna ett nytt hjul. Det finns färdiga industristandarder, kända som PDF/X. Vi behöver bara välja vilken av dem som ska gälla.

Jag sätter min guldpeng på PDF-/X-4.

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.