Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Annonsvetenskap med sikte på bättre intäkter

Publicerad: 11 Augusti 2006, 12:36

En färsk forskningsrapport från den världsomspännande dagstidningsorganisationen WAN identifierar 28 komponenter i en tidnings annonssäljprocess. Förbättringar av var och en av dem resulterar i bättre intäkter, enligt rapporten: "Det är inte sexigt eller revolutionerande, men det fungerar".


Det är bara tre faktorer av de 28 som inte tidningarna har makt över: marknaden tidningen verkar på, produkten annonsören vill sälja och marknaden han siktar på. Övriga faktorer med betydelse för volym, pris och i slutändan vinst, som säljarkåren, frekvens, design, kvalitet, färg, storlek, placering och kvalitet, analyseras med goda och dåliga exempel – och hur de kan samverkar för än bättre resultat.
Rapporten konstaterar inledningsvis att tidningarna är utsatta för hård konkurrens, från nätet framför allt, när annonsörerna allt mer satsar på riktad reklam. Dock är tidningarna det effektivaste av de traditionella medierna. För varje timme det amerikanska folket ser på tv, satsar annonsörerna 38 miljoner dollar för att kommunicera med dem; motsvarande siffra för internet är 53 miljoner dollar och för tidningarna 305 miljoner dollar.
Mer att läsa på www.futureofthenewspaper.com.
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.