Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Annonstillväxt finns inom rörlig bild

Publicerad: 9 Juni 2015, 06:34

De medieinvesteringar som görs via mediebyråerna ökade med 3,2 procent i maj. Tv ökade för första gången på åtta månader. Print fortsätter nedåt.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Under maj förmedlades nästan 1,2 miljarder kronor av Sveriges Mediebyråers medlemmar. Internet ökade med 28,8 procent i maj jämfört med maj i fjol. Tv ökade med 9,2 procent och bio med 61, 9 procent. ”Ökningen i maj sker i princip enbart i kategorier inom rörlig bild”, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Alla printkategorier backade i maj, och allra mest backade kvällspress som gick -34,8 procent. Ackumulerat 2015 har medieinvesteringarna i printkategorierna minskat med 209 miljoner kronor samtidigt som de totala medieinvesteringarna ökat med 38 miljoner.

”Ökning för tv är förväntad, eftersom efterfrågan på rörlig bild nu är mycket hög i alla medier. Och då slår också prishöjningarna på tv igenom. Den tryckta kvällspressen är nu i fritt fall, annonsköpen har halverats på två år, och har tappat -34,4 procent hittills i år. Delar av detta kompenseras av annonsintäkter från kvällspressens digitala satsningar, men minskningen i den tryckta tidningen är ändå anmärkningsvärd stor”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i en kommentar.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.