Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Annonstävling gav extra miljoner

Publicerad: 9 Mars 2005, 12:12

Över 200 nya helsidor. Och sex extra miljoner i intäkter. Det blev resultatet av Helsingborgs Dagblads annonstävling.


– Egentligen är det väldigt enkelt. Vi ger en fasansfull rabatt till vissa annonsörer. Bara för att de ska få känna på kraften i en helsidesannons.
HD:s annonschef Thorbjörn Falk är nöjd med resultatet av sin tävling.
Genom att ge vissa återkommande annonsörer möjlighet att experimentera med en helsida till ett lågt pris ( 33 000 kronor jmf med ordinarie pris 111 000 kronor) sålde tidningen 247 extra helsidor. Vilket gav 7,5 miljoner.
– Men 1,5 av dessa skulle vi nog fått ändå säg att vi fått sex nya miljoner.
Och nog upptäckte vissa annonsörer att en helsida gav resultat.
– Vi har en symaskinsförsäljare som drog in sin ordinarie annonsering efteråt. Han sålde nämligen slut på alla maskiner, säger Thorbjörn Falk.

MIKAEL MARKLUND

Läs mer i nästa nummer av Pressens Tidning som kommer den 17 mars

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.