Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Annonstapp på bred front

Publicerad: 12 April 2016, 05:37

Reklamköpen via mediebyråer minskade med 22,8 procent i mars. TV tappade 35 procent av sin försäljning jämfört med samma månad 2015.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Det visar mediebyråbarometern för mars. En förklaring är att mars i år hade en faktureringsdag mindre. Dock har kategorin minskat med 9 procent första kvartalet jämfört med samma period i fjol.

Förklaringen till tv:s nedgång kan förklaras med förflyttningen från linjär- till webb-tv, men också med det faktum att den minskade efterfrågan har lett till möjligheter att köpa tv effektivare. Så kallad RBS (run by station) ökar, vilket betyder att TV-stationerna säljer sitt lager till ett lägre pris, vilket leder till minskade reklamintäkter. Detta samtidigt som internet, radio och utomhus ökar, vilket påvisar att mediebyråerna använder andra medier för att kompensera för tappad räckvidd i tv och print, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar.

Totalt minskade printkategorierna med 14,7 procent i mars. Sämst gick det för kvällspressen som backade med 20,3 procent på den mediebyråförmedlade annonsförsäljningen. Storstadspressen minskade sin försäljning med 15,2 procent och landsortspressen med 13,6 procent.

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.