Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Annonspriserna faller – två gratistidningar dör

Publicerad: 31 Augusti 2006, 10:11

De danska dagstidningarnas annonspriser faller drastiskt som följd av de nya gratistidningarnas intåg. Distributionen av Dato och 24timer haltar och läsarnas intresse för de nya gratistidningarna är svalt. Om en dryg månad utkommer den isländska Nyhedsavisen.


Danskarna har tagit emot JP/Politikens Dato och Berlingskes 24timer med en axelryckning. En färsk läsarundersökning visar att 24timer bara har hälften så många läsare som de etablerade trafiktidningarna MetroXpress och Urban, vilka varje dag läses av 14 procent av befolkningen. För Dato är siffrorna ännu lägre. Men läsarnas intresse för de två nya gratistidningarna ökar för varje dag som går, enligt Institut for Konjunkturanalyse, som gjort undersökningen.
Hos JP/Politiken har man nu skapat ett nytt annonspaket, som ska göra det lättare att nå särskilda geografiska områden med annonsering i Jyllands-Posten, Politiken och 24timer. En ”totalannons” i samtliga dessa tidningar ska, enligt JP/Politiken, nå 2,2 miljoner läsare.
– Nej, det stämmer inte, säger vd Otto B. Christiansen i Dansk Annoncörforening till Pressens Tidning. De når högst en miljon läsare, för distributionen av 24timar fungerar inte. 24timer har en upplaga på en halv miljon exemplar, men det utdelas bara 200 000. Resten av tidningarna ligger i drivor utanför portarna till husen i Köpenhamn. Det har jag sett med egna ögon.
– En effekt av de nya gratistidningarnas intåg har blivit att annonspriserna hos dagstidningarna har sjunkit kraftigt. Hos Berlingske Tidende har de fallit med 50 procent. Det betyder försämrade intäkter för dagstidningarna, som redan i förväg har måttliga förtjänster. Jag tror inte Dato och 24timer kommer att överleva. De har byggts upp som defensiva produkter. Däremot tror jag att Nyhedsavisen kommer att klara sig. Där skapar man ett eget distributionsbolag tillsammans med Post Danmark. Det bör garantera en ordentlig utdelning av Nyhedsavisen.
Även vd Carsten Krogh i mediabyrån Mediaedge:cia ser skeptiskt på de nya gratistidningarna som annonsorgan:
– Dato och 24timer har tagits fram på alltför kort tid, de verkar vara ofärdiga produkter. När Nyhedsavisen kommer på marknaden om en dryg månad så blir det tre gratistidningar som ska slåss om samma pengar och samma läsare. För att överleva behöver varje tidning 500 miljoner kronor om året. Det är nästan hälften av de danska dagstidningarnas annonsomsättning. Det säger sig självt att
samtliga tre gratistidningar inte kommer att överleva. Men det blir nog plats till en, säger Carsten Krogh.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.