Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Annonsmarknaden bromsar in

Publicerad: 20 September 2011, 05:38

Tillväxten i augusti blev 2,9 procent jämfört med samma månad 2010. Ökningstakten är avtagande men sedan årsskiftet har köpen vuxit med 11,4 procent.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Annonsörer

Den avtagande ökningstakten för augusti månad ska sättas i relation till att marknaden under augusti 2010 hade en ökning om 24 procent jämfört med året innan. Men historiskt sett visar ändå siffrorna för augusti 2011 en stark annonsmarknad, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Storstadsmorgonpressen ökade 4 procent i augusti. Övrig morgonpress tappade 1 procent. Bland de stora förlorarna är kvällspressen som tappade 20 procent av de annonser som kommer via mediebyråer. Kvällspressen är också den enda mediekanal där annonsköpen knappt visar någon tillväxt sett på årsbasis.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.