Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Annonseringen växer kraftigt

Publicerad: 22 December 2010, 12:23

Reklamen växer nu kraftigt i Norge och Danmark liksom i Sverige. För nästa år ser det ännu ljusare ut i våra grannländer. Den digitala annonseringen och då särskilt i sociala medier väntas stiga till nya höjder.


Ämnen i artikeln:

Norge

Efter ett par svaga år i finanskrisens kölvatten är annonseringen i Norge nu åter inne i en blomstringsperiod.  För innevarande år väntas omsättningen för reklam i alla norska medier stiga med 4,6 procent;  det betyder en total omsättning på 19 miljarder svenska kronor för 2010. Uppgifterna är hämtade från Institutet för reklam- och mediestatisetik (IRM).

– Det är en fantastisk utveckling vi är inne i nu, säger Arne-Inge Christophersen, tidigare styrelseordförande i Mediebyråenes Interesseorganisasjon och nu direktör i Marketing Toolbox, till Medievärlden, och fortsätter:

?    Jag tror faktiskt att IRM räknar lite lågt när den bedömer utvecklingen både för detta och nästa år. Ökningen i reklamomsättningen för 2010 kommer att bli på minst 5 procent, ja, kanske till och med 7.

?    Efter ett ganska lugnt tredje kvartal exploderade annonseringen i det fjärde kvartalet, särskilt på nätet. Där kan vi räkna med en ökning på 20 procent i år. Även tv gör det bra och kommer säkert upp i 10 procent. Däremot går det fortfarande trögt för print, som får en tillväxt på mellan två och tre procent.

Arne-Inge Christophersen tror att den utveckling vi sett på annonsmarknaden under detta år kommer att förstärkas under det nästa.

?    De elektroniska medierna kommer att blomstra ytterligare. Det gäller nätet och särskilt de sociala medierna. Men även tv kommer att få goda annonsintäkter. Under detta år har annonsplatsen på norska TV 2 varit utsåld under sju av årets tio månader. Mot denna bakgrund har TV 2 aviserat högre annonspriser för nästa år.

I Danmark har det tagit längre tid än i Norge och Sverige att komma igång efter finanskrisen. Under det första halvåret i år fortsatte annonsmarknaden att falla i Danmark; under det andra halvåret har läget dock förbättrat sig.

– Vi räknar med att den totala omsättningen för annonseringen under 2010 kommer att öka med 8-9 procent, säger Martin Rasmussen som är vd i mediabyrån Mindshare Danmark. Det är en klar förbättring jämfört med 2008 och 2009, vilka var de sämsta under de senaste 25 åren. För nästa år tror vi att det blir en ökning på runt 5 procent.

Mindshare har nyligen offentliggjort sin årligen återkommande bedömning av framtidsutsikterna i annonsbranschen. Trendanalysen för 2011 bygger på uppgifter från de 450 största annonsörerna i Danmark.

Åtta av tio annonsörer väntas ha samma eller större marknadsföringsbudget nästa år jämfört med innevarande år. Det är framförallt satsningen på nätet som kommer att utmärka nästa års annonsering och då särskilt den på sociala medier.

?    Vi talar här om de tre ‘s-en’: search, smartphone och social, vilka snart kommer att utkonkurrera banners på nätet. De tre ‘s-en’ kommer att växa betydligt nästa år. I undersökningen svarar hela 82 procent av annonsörerna att de vill använda fler pengar på annonsering i sociala medier jämfört med i år. Totalt sett väntas 97 procent av de tillfrågade att använda online marknadsföring 2011 och flertalet kommer att öka budgeterna på de olika plattformarna, säger Martin Rasmussen.

På print-sidan ser det däremot inte så ljust ut. I fjol sjönk annonseringen där med 5 procent, och det väntas bli minus även nästa år.

I dag har de tryckta medierna med 21 procent den största marknadsandelen av den totala reklamen i Danmark. På andra plats ligger tv med 20 medan nätet har 18 procent. För nästa år tror Martin Rasmussen att nätet kommer att lägga sig på första plats.

Christer Källström, Köpenhamn

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Norge

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.