Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Annonsering i Ipad ökad risk ökar intäkterna

Publicerad: 15 Mars 2011, 12:21

Att medieföretagen går miste om intäkter på Ipad blir extra tydligt när man betraktar tidningsapparna från ett annonseringsperspektiv. På sikt kommer tidningarna i allt högre grad vara med och dela risken med annonsören.


Henric Ehrenblad, grundare till svenska mobilannonseringsnätverket Widespace, är förvånad över att tidningsbranschen sett förbi så många möjligheter.

Ett av misstagen i branschen är att man trycker ut utgåvor vid en given publiceringstid, precis som om det vore frågan om en produkt med fysisk distribution. En läsare laddar bara ner och läser en utgåva en gång. Det är annorlunda med dynamiskt innehåll som på en webbsida, dit kommer användaren ständigt tillbaka och kollar vad som hänt särskilt vid ett aktuellt skeende som Libyen-revolten eller jordbävningen i Japan, påpekar Ehrenblad.

Ur annonsförsäljningsperspektiv är det alltså rent självmål att låsa in innehållet till tidsstämplade upplagor som begränsar incitamenten till återbesök. Idag uppdateras Ipad-tidningarna mindre ofta än webben, tar längre tid att ladda ner och kostar dessutom pengar, vilket sammantaget sänker både konverteringsgraden och återbesöksfrekvensen.

Tänk om det tog fem minuter att byta kanal på TV:n, det skulle vi aldrig acceptera. Responstiden är otroligt viktig på webben, och självklart blir då en laddtid på flera minuter på Ipad också orimlig, konstaterar Ehrenblad.

Nedladdning på förhand förespråkas ibland för att innehållet kan konsumeras offline, men ur annonseringsperspektiv är det en nackdel, eftersom det minskar mätbarheten. Enligt Ehrenblad finns det idag inget annonssystem som tar hand om offline-statistik för att öka relevansen vid nästa annonsvisning.

Olika annonsmodeller har olika effektivitet för bland annat varumärkeserinran, varumärkespreferens och köpintention.

Utvecklingen kommer på sikt att öka efterfrågan på CPA-drivna annonsmodeller. CPA (Cost Per Action (Acquisition) innebär att publikationen får del i annonsörens faktiska avslut. Här måste förlagen alltså ta en större risk än med det mer traditionella CPM (Cost Per Mille, dvs exponeringsstyrd annonsering som räknas i 1000-tals exponeringar).

Andra modeller som CPC (Cost Per Click) lägger risken mitt emellan förlag och annonsör. Men liksom på webben, är klickfrekvensen (CTR, Click-Through Rate) inte det enda som styr. Precis som i traditionella medier har även visningsvärdet en stor betydelse för igenkänning och traditionellt varumärkesbyggande. Läs mer om hur man mäter online-annonser här.

Mobila terminaler fångar upp det intresse som byggts upp av en annonsör i andra kanaler. En annons kan väga in positionen i ett aktuellt erbjudande och visa närmaste köpställe. Exponeringen sker också i en brusfri miljö, där bara ett erbjudande visas åt gången. En mobil terminal är nära användaren oftare än en dator, vilket sammantaget leder till att köpintentionerna ökar dramatiskt jämfört med den traditionella webben.

Fallgroparna vid annonsering på Ipad

Plus och minus med olika annonsformat i appen
Roman Pixell

mvredaktion

Val av annonsplattform

Den största skillnaden mellan mobile Adsense och Iad är att Iad-annonser kommer ligga i användarupplevelsen. Iad-systemet serverar betydligt mer välarbetade och app-lika annonser, medan Adsense har en betydligt store annons-pool och så kallad fill rate”, vilket teoretiskt möjliggör en bättre anpassning till användarens preferenser. Enligt flera bedömare är en kombination av annonsnätverk att föredra för de flesta innehållsleverantörer. För förlagen finns det anledning att även titta närmare på så kallad whitelabeling av en annonsplattform som Widespace, vilket möjliggör egen försäljning av annonser direkt mot annonsör.

Iad

Apple lanserade i april 2010 sedan det egna annonsplattformen Iad, som utvecklades av Quattro Wireless och förvärvades i november 2009. Den största skillnaden mot andra  annonsnätverk är att Iad möjliggör enkla avslut och snabba transaktioner  och prenumerationer med användarens Appstore-konto.  Annonsformaten i Iad möjliggör bland annat full HTML5-funktionelitet  med ljud och rörlig bild liksom snabb återgång till tidningens innehåll.  Andra viktiga egenskaper är profilering med avseende på demografi,  app-, film-, TV- och musikpreferenser, position, nätverkskoppling och  version av iOS-enhet. Apple tar 40% av intäkterna från all  Iad-annonsering.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.