Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”Annonscensuren är skamlig”

Publicerad: 25 Maj 2011, 04:52

Ett slopande av annonsförbudet skulle stärka de svenska mediehusens ekonomi och leda till bättre journalistik. Det skriver Aftonbladets och Expressens chefredaktörer på DN Debatt idag.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

Svenska dagstidningar riskerar att begå brott mot lotterilagen om de publicerar annonser från utländska spelbolag. Samtidigt får kanaler som TV3 och Kanal 5 visa samma reklam eftersom de sänder från länder utanför Sverige.

I en artikel på DN debatt kräver Aftonbladets chefredaktör Jan Helin och  Expressens chefredaktör Thomas Mattsson tillsammans med tidigare chefredaktörerna Anders Gerdin och Otto Sjöberg, att reglerna ändras så att svenska mediehus kan få möjligheten att ta del av den halva miljard som reklamen genererar årligen.

Artikeln skrivs med anledning av den rättegång mot Aftonbladets och Expressens tidigare chefredaktörer Anders Gerdin och Otto Sjöberg som anklagas mot brott mot lotterilagen för att ha publicerat otillåtna annonser för utländska spelbolag. Rättegången ska ge svar på om det svenska spelmonopolet strider mot EU-rätten och mot den svenska tryckfrihetsförordningen.

Enligt artikelförfattarna har såväl EU-domstolen och Regeringsrätten som Lotteriinspektionen kritiserat det svenska annonsförbudet på flera punkter och chefredaktörerna uppmanar finansminister Anders Borg att se över frågan.

”Ett slopande av annonsförbudet skulle ge nya intäkter till staten i form av reklamskatt men också stärka de journalistiska musklerna hos många svenska mediehus. Dessutom skulle en modern omreglerad licensmarknad med flera tillåtna aktörer möjliggöra att flera tusen välutbildade unga svenskar med it-spetskompetens kan flytta tillbaka till Sverige från Malta, Gibraltar och London.”

Thomas Mattsson, Expressens chefredaktör, kommenterar inlägget på sin blogg.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.