Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

AnnaKarin Lith leder ”total makeover” av Smålands-Tidningen

Publicerad: 23 Oktober 2009, 09:56

Smålands-Tidningen med editioner är i stöpsleven. Koncernledningen har engagerat AnnaKarin Lith för att se över arbetssätt, organisation, utseende och innehåll.


Smålands-Tidningen med editioner är i stöpsleven. Koncernledningen har engagerat AnnaKarin Lith för att se över arbetssätt, organisation, utseende och innehåll.

Smålands-Tidningen med editionerna Vetlanda Posten och Tranås Tidning dominerar marknaden i norra Småland med en samlad upplaga på över 31 000.

Nu får gruppen som ingår i Herencokoncernens tidningskoncern Hallpressen ny ledning: vd Bo Eklund går i pension och Hallpressens vd Roger Jonsson går in, på plats i Eksjö två dagar i veckan. Han ska parallellt rekrytera såväl affärsledning som redaktionell ledning.

Samtidigt har tidningsgruppen bytt produktionssystem till Infomakers Newspilot. Som en konsekvens ses tidningsverksamheterna i sin helhet över.

För att leda det arbetet har AnnaKarin Lith – som i våras lämnade chefredaktörsuppdraget på Hallands Nyheter – engagerats som redaktionschef och processledare under sex månader. Hon börjar på torsdag.

– Herenco är en unik koncern i medielandskapet. Därför är det så spännande.

I uppdraget ligger att se över arbetssätt, organisation, journalistiken och innehållet, utseendet och samspelet inom tidningshuset. Marknad, annons och redaktion ska föras närmare varandra, säger Anna-Karin Lith.

När du säger unik, menar du att tidningarna inte finns på nätet? Ingår nätet i uppdraget?

– Nej, jag har inget uppdrag för webben.

– Med unik menar jag renodlingen i koncernen, och att den är ekonomiskt stark. Den har stor potential.

Är uppdraget med Smålands-Tidningen att ses som ett pilotprojekt?

– Det kan det vara.

Kommer du att vara ansvarig utgivare?

– Det diskuterar vi just nu. Jag har inga problem med att vara det.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.