Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Anna Serner på offensiven

Publicerad: 1 Februari 2008, 14:55

Tidningsutgivarna ska synas mer, ska finnas i fler debatter och tv-soffor. Och man vill gärna bli större, få in fler medlemmar. TU ska vara alla nyhetspublicisters organisation. Nya vdn Anna Serner har uppdraget att vara offensiv.


Medierna ska företrädas på ett tydligt sätt, den rollen ska Tidningsutgivarna ha.
– Vi ska vara en naturlig part att fråga, säger Anna Serner sin första dag.

Hon efterlyser också mer debatt med Journalistförbundet om ansvarsfrågorna och om etiken.

Tidningsutgivarna vill också växa, fler medlemmar, och samarbeten eller samgåenden som en öppen fråga. I branschlandskapet omkring Tidningsutgivarna finns organisationer som Mia – arbetsgivarorganisation för medieföretag inom Svenskt Näringslivs Almega – public service-företagens SRAO, och på den ideella sidan upphovsrättsorganisationer m fl.

Nyhetspublicister i olika kanaler ska i princip kunna känna sig hemma i Tidningsutgivarna.

Det är offensiven som motiverar en förstärkning av Tidningsutgivarnas organisation, rekryteringen av Henri Pagot.
– Att skapa nya kontaktytor kräver tid, säger Anna Serner.

Men rollerna ledningsarbetet vill hon inte se som avgränsade ansvarsområden, utan som ett gemensamt uppdrag.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.