Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Anna Serner om TU:s uppgift: Vi ska kratta manegen

Publicerad: 21 Maj 2008, 13:40

- Hade jag fått de här siffrorna när jag var vd på Reklamförbundet så hade jag varit mer än nöjd, sade Anna Serner när hon under TU:s årsmöte presenterade resultatet av den senaste medlemsundersökningen.


Undersökningen, en upprepning av 2002 års, visar att 90 procent av medlemmarna är nöjda eller mycket nöjda med sin branschorganisation. Ungefär lika många vet vad  TU gör på arbetsgivarområdet, medan siffran för kännedom om den mediepolitiska och rättsliga verksamheten stannade på 74 procent.

Medlemmarnas prioriterade frågor är arbetsgivarfrågor, medierättsliga och publicistiska frågor, lobbying och opinionsbildning och branschinformation. Längst ned kommer miljöfrågor, som, trots att de kommer sist, ändå prioriteras av mer än hälften av medlemmarna (55 procent).

När det gäller hur nöjda medlemmarna är inom de olika områdena finns det enligt vad TU:s vd konstaterade ”en del att jobba på”.

– NMI, nöjd-medlems-index, är ledstjärnan.

– Vi ska modernisera och mobilisera TU in i framtiden. Vad ska vi ha kvar och vad ska vi göra mindre  för att kunna lägga till annat är frågor vi ska arbeta med, sade Anna Serner.
Målet är att ”säkerställa fria medier för ett demokratiskt samhälle och skapa utvecklingsförutsättningar  för våra medlemmar”.
– Vi ska kratta manegen, helt enkelt, sade Anna Serner.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.