Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Anna-Karin Thorstensson

Publicerad: 2 Maj 2005, 14:06

Tempot är högt i Anna-Karin Thorstenssons liv. Hon leder en av Sveriges yngsta dagstidningar. Målet är att Extra Östergötland ska ligga så nära det tillåtna som möjligt. Dessutom hårdtränar hon inför Vätternrundan.


T-shirten är gul och koftan svart. Färgvalet är ingen slump. I kväll tänker Anna-Karin Thorstensson gå direkt från jobbet till Idrottsparken för att se favoritlaget AIK spela mot IFK Norrköping. Om hon nu hinner och orkar. Flera i personalen är krassliga och själv började hon dagen med vitlök och ingefärsavkok.

Klockan är åtta. Hon förbereder dagens lista och går ut på nätet. Vad har konkurrenterna gjort? Lokalradion står på i ett hörn.
Till stor del handlar det om att välja bort, hitta egna spår. Men radions grej om skadegörelse på IFK:s stamkrog måste kollas upp.
Morgonmöte via högtalartelefonen tillsammans med två reportrar, en i Norrköping och en i Linköping. Flera polisgrejor på gång. Minister på visit i Norrköping. Kanske ett reportage med konsumentvinkel. Och så matchen förstås.
Anna-Karin Thorstensson ställer in sitt planerade besök på redaktionen i Linköping.
– Jag hinner inte. Måste försöka ringa in några vikarier och skriva mer själv.
Extra Östergötland är en av landets yngsta dagstidningar. Första numret kom 19 oktober i fjol. Tidningen är gratis och finns på Östgötatrafikens tåg, bussar och spårvagnar i hela länet. Den går också att hämta i tidningsställ.
Tidningen startades som ett motdrag till Metros expansionsplaner. DN kunde i somras avslöja att Metro ville växa utanför storstäderna. I de första spekulationerna nämndes Linköping, Norrköping och Uppsala som de hetaste orterna.
Östgöta Correspondenten och Norrköpings Tidningar blev oroliga. De såg delar av sina annonsintäkter försvinna ner i MTG-koncernens kavajfickor. Därför bildade man ett gratistidningsbolag, ägt till lika delar av Corren och NT. Upplägget föll Östgötatrafiken i smaken. I augusti vann NT/Corren kriget om distributionen före Metro. Åtta personer har rekryterats, fyra arbetar i Linköping och fyra i Norrköping. Alla ska kunna skriva, redigera och fotografera. Tidningen, som trycks i 35 000 exemplar, ges ut måndag-fredag.
Anna-Karin Thorstensson tvekade aldrig när hon fick frågan om att bli redaktionschef och ansvarig utgivare.
– Hur många gånger får man en sån här chans? Att få vara med och dra igång något helt nytt kändes otroligt spännande.
När erbjudandet kom arbetade hon på Chefsforum i Stockholm, ett fackligt samarbetsprojekt för chefer. Förutom det nya jobbet lockade en flytt till Östergötland av privata skäl. Släkten har en gård strax utanför Västervik, som hon drömmer om att en gång ta över.
Ännu så länge har hennes östgötaliv mest bestått av jobb. Första halvåret har varit hektiskt.
– Vi prövar oss fram. Nu känns det som om nyhetsarbetet löper på bra, nästa steg blir att få struktur på vardagsrutinerna.
Mycket behöver ses över.
– Hur får vi våra möten att bli bättre? Och hur skapar vi bättre gemenskap med redaktioner på två ställen?
Själv försöker hon att vara på plats i Linköping minst en gång i veckan. Ambitionen är också att medarbetarna minst en gång i månaden ska åka till den andra redaktionen.

Redaktionen i Norrköping ligger mitt i ett östgötskt Fleet Street. Nära tryckeriet och Folkbladet. Och ett par hus ifrån Norrköpings Tidningar. Extra Östergötland har inga annonssäljare. All försäljning sköts av Corren och NT. Redaktionellt finns det inga samarbeten – eller restriktioner. Extra Östergötland slåss om samma nyheter som alla andra.
– Extra har varit före oss med nyheter flera gånger. Det smärtar, men samtidigt sporrar det oss på NT till att bli ännu bättre, säger Bengt Engwall, utvecklingsredaktör på Norrköpings Tidningar. Han ingår också i styrgruppen för Extra Östergötland.
Fler jag talar med på NT och Corren vittnar om samma sak. Extra har höjt nyhetspulsen i länet.
Anna-Karin Thorstensson säger att det inte hade varit möjligt utan ”såna mästare till medarbetare”. Några av deras mest uppmärksammade nyheter har rört sport. Extra avslöjade bland annat att två basketspelare i topplaget Dolphins blivit avstängda efter att ha gått på svartklubb. Andra medier nöjde sig med att berätta att de stängts av.
Anna-Karin Thorstensson vill att Extra Östergötland ska ”ligga så nära det tillåtna som möjligt”.
– Vi ska berätta det vi vet. Det är min grundhållning. Det ska finnas goda skäl för att inte publicera.
I mitten av april använde Extra orden bögar och flator på en löpsedel. Tidningen tog slut i Linköping. Några läsare reagerade och tyckte att tidningen kränkte homosexuella genom sitt ordval.
– Det var självklart inte vårt syfte. Vi har en odramatisk inställning till homosexualitet. Vi använde de orden eftersom det är ord som de homosexuella själva använder.
Den typiska Extra Östergötland-läsaren är en kvinna mellan 15 och 45 år, som reser med Östgötatrafiken. Hon har ont om tid. Det är gott om polisnyheter och lokalt nöjesmaterial i tidningen.
– Vi sållar stenhårt. Eftersom vi har en så tydlig målgrupp är valet mellan att göra ett reportage från en skola eller ett äldreboende enkelt.
Det regionala perspektivet är viktigt i Extra Östergötland. Göta kanal har av tradition delat tidningsmarknaden i länet i två delar, Corren söder om kanalen och NT norr om. Men pendlingen mellan Linköping och Norrköping ökar.

Klockan närmar sig 13.30. Om en kvart ska Extra Östergötland få en egen pratstund med arbetslivsminister Hans Karlsson på ett bygge i Norrköping. Anna-Karin Thorstensson tar med sig Eva Jensen som fotograf.
– Det är alltid bra att vara två, dessutom är jag sämst av alla på att plåta.
Ingen av dem känner igen adressen vi ska till. Eniros telefontjänst blir räddningen. ”Ok, tack, då vet jag”. Tre minuter försenad svänger Anna-Karin Thorstensson in på en parkeringsplats vid bygget. Ministern med medarbetare väntar utanför. Det blir ett kvartslångt första maj-tal (Hans Karlssons egna ord) om låglönekonkurrens och EU-direktiv. Och en och annan fråga om blockad.
Tack och hej, in i bilen.
– Puh, vad gör vi av det här? säger Anna-Karin Thorstensson och tittar på Eva Jensen. Minuten innan har hon blivit utskälld av en man för att hon ställt bilen på en boendeparkering.
Inne på redaktionen börjar tidningen ta form. Dagens två redigerare är igång med några sidor vardera. Morgondagens tidning är på 20 sidor. Tyvärr hinner man inte få med något från kvällens fotboll. Lämningstiden 20.15 går inte att rucka på.
– Inte som det ser ut nu, men jag hoppas att vi snart kan flytta fram den.
Anna-Karin Thorstensson säger att jobbet är både stressigare och roligare än vad hon hade förväntat sig. Frågan är hur länge hon – och medarbetarna – orkar med det höga tempot och den höga arbetsbelastningen? Finns det en gräns? Hon nickar och kommer tillbaka till behovet av struktur.
– Stramar vi upp våra rutiner tror jag att vi kan använda våra resurser på ett bättre sätt. Förhoppningsvis innebär det mindre stress och förbättrad journalistik.

Anna-Karin Thorstensson har gjort en snabb karriär. 1998 gick hon ut det ettåriga journalistiska akademikerprogrammet i Sundsvall. Innan dess arbetade hon bland annat som gymnasielärare i Farsta (”där såg jag vilken stor betydelse en tidning Metro har”). Efter Sundsvall gick flyttlasset till Östersund och Länstidningen.
Hon säger att den knivskarpa konkurrensen mellan ÖP och LT präglat hennes syn på journalistik. Hon vet att störst inte alltid är först.
Personer med anknytning till Sundsvall och Östersund minns henne som ”energisk och viljestark”. På minuskontot nämns en viss omsidighet som i bland retat andra.
Hon har ingen mentor och ingår inte i något chefsnätverk. Inte ännu i alla fall. Men hon skulle gärna vilja, frågan är bara hur tiden ska räcka till.
Ett nätverk med kvinnor och män från olika branscher lockar. Hon tror att hon kan lära sig mer av människor som inte jobbar med samma saker som hon själv.
Extra Östergötland har inte fått några efterföljare på andra platser i landet. Flera medieföretag har pustat ut sedan de märkt att Metro inte nämnvärt påverkat den lokala försäljningen på de elva orter, som Metro sedan i höstas sprider sin riksupplaga. Många säger att de inte känner av Metros närvaro alls. Massmedieprofessorn Karl Erik Gustafsson varnade i Pressens Tidning (15/2004) att Extra Östergötland skulle bli en dyrköpt affär. Även andra i branschen har fört fram liknande åsikter.
Anna-Karin Thorstensson ger inte mycket för rådet ”att sitta still i båten”.
– Vem vet vad Metro ska göra härnäst? Det bästa man kan göra är att själv agera och inte vara beroende av vilka beslut någon annan tar.
Vid halvårsskiftet 2007 går NT/Correns avtal med Östgötatrafiken ut. Vad talar för att Extra Östergötland får leva vidare?
– Det handlar om att skapa ett behov. Att vanan att läsa oss på morgonen blivit så stark att det skulle vara en större förlust för ägarna att ta bort oss än att låta oss vara kvar.

Kvällen innan vi träffas har Anna-Karin Thorstensson varit ute på ett träningspass på cykel. Hon försöker träna varje dag. Målet är Vätternrundan i juni. I fjol cyklade hon Tjej-Vättern.
– Det känns lite nervöst, men det ska gå. Jag älskar att cykla, det rensar hjärnan.
Fotbollen då? Hur gick det för AIK? Inget vidare, hemmalaget vann med 2-0. Men besöket var inte bortkastat. Efter matchen fick Anna-Karin Thorstensson hoppa in som tolk i herrarnas omklädningsrum när NT och Corren skulle intervjua IFK:s franskfödde frisparkskung.
– Min devis att man alltid ska läsa det som intres- serar en mest på högskolan i stället för att läsa taktiskt håller än. Man hittar alltid vägar att använda sina kunskaper.
YLVA CARLSSON

n Extra Östergötland gick med fyra miljoner i förlust under under sitt första år.
– Det har tagit längre tid än vi trott, men det ser bättre ut för varje månad som går, säger Correns vd Renée Mohlkert.
En stor del av förlusten kan förklaras med engångs- kostnader (tidningsställ, utrustning, lokaler mm). Renée Mohlkert har märkt en tydlig uppgång i försäljningen sedan Corren blev tabloid.
– Det har blivit allt lättare att sälja Corren och Extra som ett paket.
Hur målen ser ut och hur långt gratistidningen har kvar för att uppnå dem vill hon inte kommentera.
Hur tycker du att Extra klarar sig rent journalistiskt?
– Lysande. De har knäckt många egna grejor som varken Corren eller NT haft. Jag är imponerad över vad en så liten redaktion kan åstadkomma.
Linköping har blivit en allt hetare mediemarknad. Förutom Corren och Extra slåss Metro, Linköpings-Posten, Linköpings Tidning, Trean, Söndags-Kuriren och Nolltretton om annonsörernas pengar. I Norrköping finns NT, Extra, Metro och Nollelva.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.