Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ångerrätt på tidningar och tidskrifter?

EU-parlamentets utskott har halkat fel och vill införa ångerrätt för den som tecknar abonnemang på tidningar och tidskrifter, skriver Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter och Per Hultengård, TU.

Publicerad: 23 Mars 2011, 08:58

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Som konsument är det bra och rätt att kunna ångra sig, att kunna lämna tillbaka det som inte passade och det som jag inte använt. Men ångerrätten kan givetvis inte omfatta det som jag redan konsumerat. Om jag redan åkt bussresan jag köpte, sett på filmen jag hyrde, eller ätit upp pizzan jag köpte är det svårt att lämna tillbaka varan/tjänsten och på fullt allvar hävda att jag ångrade mig och be om pengarna tillbaka.

Allt det där har tidigare funnits väl reflekterat i EU:s konsumentskyddsdirektiv och är omsatt i svensk lagstiftning. Där har man insett att en tidning och en tidskrift är en konsumtionsvara som inte kan lämnas tillbaka. Men nu ska direktivet ses över och då har EU-parlamentets utskott (IMCO), som lägger fram förslag till parlamentet, halkat fel. Man tycker att det ska vara ångerrätt för den som tecknar abonnemang på tidningar och tidskrifter. I praktiken innebär det att man kan ta en prenumeration på en tidning, läsa tidningen gratis i 14 dagar – eller teckna prenumeration på en veckoutgiven tidskrift, läsa två nummer – och sedan utnyttja sin ångerrätt och få pengarna tillbaka.

På torsdag ska EU-parlamentet rösta om dessa så kallade tilläggsförslag. Svenska EU-parlamentsledamöter borde, oavsett partigrupp, inse att detta är fel och dumt. Vi uppmanar er därför att avstyra förslagen om att införa ångerrätt på tidningar och tidskrifter.

Per Hultengård, TU, Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.