Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Anette Novak: Varför vänta med miljöåtgärder?

Miljöfrågorna tas upp i Medieutredningens slutbetänkande i höst, men varken medieföretag eller mediekonsumenter behöver vänta. Många åtgärder är redan inom räckhåll. Det skriver Anette Novak i ett svar till Mikael Marklund.

Publicerad: 13 April 2016, 11:19


Ämnen i artikeln:

Anette Novak

Tack för att du lyfter denna för mediebranschens och för hela samhällets framtid så avgörande fråga. (Läs mer här) För att rädda planeten måste alla organisationer och alla medborgare tänka och agera mer hållbart, som du så riktigt påpekar. Medieutredningen kommer  också att i viss mån väga in dessa aspekter när vi formar förslagen till ett nytt mediestöd.

Vad som är viktigt att belysa är att frågor om olika medieslags miljöpåverkan är komplexa; det är inte så enkelt som att färre tidningslastbilar och fler mobila medier ger ett positivt miljösaldo. Men en del vet vi, inte minst tack vare den forskning som bedrivs på KTH:s Centre for Sustainable Communications:

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

elbilar i tidningsdistributionen sliter mindre på klimatet än traditionella fordon

energisnål, miljöcertifierad redaktionell utrustning som återvinns av specialiserade firmor minskar klimatpåverkan

genomtänkt användning av elektronisk utrustning, som stängs av i stället för ställs i standby när den inte används, reducerar miljöpåverkan.

Listan kan göras längre och även kompletteras med mediers centrala roll som folkbildare, mycket kan göras när det gäller att öka medborgarnas kunskap och medvetenhet om den påverkan deras livsstilsval har på klimatet.

Det jag kan lova är att miljöfrågorna kommer att beröras i Medieutredningens slutbetänkande i höst, men jag vill redan nu vända mig direkt till alla berörda med frågan varför vänta?  Många åtgärder som skulle göra skillnad ligger inom räckhåll för såväl medieaktörer som medieanvändare och kan vidtas redan nu. Jag hoppas därför att nästa öppna brev ställs till de operativa ledningarna i mediehusen.

Vi vet att affärsutveckling och lönsamhet ligger överst i deras priolistor men jag delar din önskan om att miljöfrågorna inte får tappas bort.  Dessutom kan många miljöprioriteringar även leda till förbättrad lönsamhet, i form av minskad energianvändning, färre eller billigare resor, minskat avfall med mera. Miljötänk och lönsamhet går oftast hand i hand.

Medier är viktiga byggstenar i demokratin. Men utan klimatsäkring, inget långsiktigt hållbart samhälle.

Anette Novak, särskild utredare Medieutredningen

Ett öppet brev till Anette Novak
Anette Novak

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Anette Novak

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.