Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Andreas Aspegren om Aftonbladets nya sajt

Publicerad: 28 Augusti 2012, 13:40

Sajtchefen Andreas Aspegren om nya funktioner och flöden på Aftonbladet.se.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet.se

Aftonbladets nya sajt, som är byggd i HTML5, släpptes som beta den 29 juni. Om 1-2 veckor ersätter den Aftonbladets nuvarande sajt.

Men egentligen är det ett flöde som är basen.

Tidigare var det sajtens flöde som gick till de andra kanalerna, och krävde en del handpåläggning. Ibland var flödet som gick till mobilsajten trasigt. Nu går innehållet ut till alla digitala kanaler samtidigt, säger sajtchefen Andreas Aspegren.

Ett att huvudmålen är att öka nyhetsfokus, sajten ska alltid svara på frågan ”Har det hänt något?”. Den nya vänsterspalten visar de senaste nyheterna från de olika avdelningarna och efter det kommer de senaste inläggen från de profilerade skribenterna.

Ett annat mål har varit att göra sajten snabbare. Det har uppnåtts genom att det så kallade släpet (en upprepning av sajtens förstasida efter artikeln) tagits bort och ersatts av en box med utvalt innehåll.

Det förvånade mig, men intervjuer och tester visade att släpet inte användes, det gör sajten rörig och framför allt långsammare.

Artiklarna har fått ett nytt typsnitt, rubriken ligger nu över toppbilden, och det finns inte längre några annonser i texterna. Det blir också ett nytt arbetssätt för rubriksättningen: rubrikerna måste fungera i spalter och flöden.

Förstasidan kommer att öka från två till fyra nyhetslägen:

- Normal: vanlig toppuff
- Super: toppuffen slår ut vänsterspalten
- Super XL: toppuffen slår ut vänster- och högerspalten
- Mega: nyheten slår ut allt annat på sajten.

Mega är bara till för extrema nyhetshändelser, som Utøya.

Sektionsettor och specialsajter kommer att kunna automatgenereras.

Poängen är att vi ska kunna lägga krutet på artiklarna och redigeringen av de stora startsidorna. Det tar lika mycket tid att göra ettan för innebandysajten som för Sportbladet och det har varit ett problem för redaktörerna. Det har hänt att mindre specialsajter har legat ouppdaterade, säger Andreas Aspegren.

De automatiska flödena styrs av att skribenten kopplar artikeln till en sektion. Det kommer inte att finnas några taggar i den första versionen av sajten, men eventuellt efter nästa uppgradering av publiceringsverktyget Escenic. I slutet av artikeln visas relaterade artiklar, som skribenten till artikeln valt ut.

Affärsmodellerna är oförändrade med den nya sajten, men Aftonbladet planerar att börja ta mer betalt för tid, och jobba mer med sticky-annonser (annonser som ligger kvar i topp när besökaren scrollar).

Aftonbladet lanserar också tre nya annonsformat:

- En sticky i högerspalten på förstasidan
- En sticky på artikelsidan
- En panoramaannons som lägger sig över Facebook-kommentarerna efter artikeln

Har ni sett någon annan sajt som lagt annonser över kommentarer?

Nej, men vi vet att kommentarerna är väldigt lästa, så det är ett premiumläge.

Vad har ni för mål?

De absolut viktigaste målen för oss är lojalitetsmåtten: Sidor per besökare, frekvens och tid på sajt. Det är inte i första hand för annonsörerna utan för att det visar hur nöjda läsarna är. Sidvisningar per besök vill vi få upp till 3,5, vilket vi tangerar ibland.

Vad har den legat på tidigare?

Runt 3,1 – 3,2. Varje decimal betyder mycket med de trafikmängder vi har.

Minskar relevansen för måtten besökare och unika besökare när folk surfar med flera olika enheter?

Ja, det går ju inte att räkna det som individer på samma sätt. Det är därför vi vill gå ner och mäta per dag och helst per timme. Det blir mer relevant.

Facebook och Live-tjänsten blev för stora att hantera så de har lyfts ut till två separata projekt som startar nu och kommer att implementeras på sajten senare.

Live har blivit väldigt stort och lite vildvuxet. Nu ska vi ta en nystart på det och se hur vi kan anpassa det efter de olika kanalerna. Interaktivitet är till exempel mer för webb och läsplatta än för mobil.

Är det några saker ni förändrat efter synpunkter från dem som testat betan?

En sak är att vi har lagt en gul platta under nyhetsspalten till vänster, det är en kompromiss.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.