Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Anders Juhlin om att lämna vd-rollen

Publicerad: 25 Augusti 2017, 07:26

Anders Juhlin. Foto: Linnéa Kihlström

I dag stod det klart att Fab Medias vd Anders Juhlin lämnar i samband med fusionen med ägarbolaget Aller Media. ”Mitt uppdrag är slutfört. Nu handlar det om att förvalta och driva vidare. Det kan någon annan göra”, säger han till Medievärlden.


Ämnen i artikeln:

FAB Media

Anders Juhlin började på dåvarande Frida Förlag i augusti 2012. Uppdraget som förlagschef var tydligt; att utveckla förlagets titlar och den digitala verksamheten. Två och ett halvt år senare, när vd:n Ove Jerselius lämnade, utsågs Anders Juhlin till hans efterträdare. Där och då tog arbetet med den digitala omställningen ordentlig fart.

– Att ställa om Frida Förlag till det digitala har varit mitt mål hela tiden. De sista två åren har jag verkligen fått möjlighet att trycka på den omvandlingen. Men nu är det uppdraget slutfört, säger Anders Juhlin.

I februari i år lanserades den digitala medietjänsten Baaam, som enligt Anders Juhlin, ”går som tåget”. Och under våren har ShapeUp gått in i Baaam. Nu avslutas även varumärket Chic. I samma veva breddar Baaam sitt innehåll ytterligare och gör en satsning på mode och skönhet som kommer synas inom kort. Det innebär att det bara är Baaam och Frida som återstår i Fab Medias varumärkesportfölj när Fab Media nu integreras med Aller Media, vilket Resumé var först med att rapportera om.

Anders Juhlin ser ljust på framtiden för de två varumärkena:

– Det ser väldigt bra ut både räckviddsmässigt och trafikmässigt. Så nu handlar det bara om att fortsätta gasa. Det är redan massor av spännande saker på gång, men det är inte min uppgift att prata om nu.

Hur känns det att lämna vd-uppdraget?

– För mig känns det bra och helt naturligt eftersom mitt uppdrag här är slutfört. Jag drivs av att förändra och driva och hitta affärer. Men på Fab Media har den resan kommit till sitt slut. Nu handlar det i stället om att förvalta och driva vidare. Och det finns det andra som kan göra, säger Anders Juhlin och fortsätter:

– Men sedan är det förstås sorgligt att lämna alla duktiga och härliga medarbetar på Fab. Dem kommer jag att sakna.

Vad Anders Juhlin ska göra nu är inte klart.

– Allra först ska jag ta igen tid med min familj. Att på två år ställa om ett helt bolag digitalt, det har tagit en hel del tid och kraft.

Totalt har Anders Juhlin arbetat inom mediebranschen i över 16 år. Men nu håller han dörrarna öppna även för andra branscher, berättar han:

– De erfarenheter och den kompetens som jag tar med mig från den här omställningsresan tror jag kan vara värdefull inom många branscher. Därför tänker jag brett inför framtiden.

Här kan du läsa Medievärldens personporträtt av Anders Juhlin från oktober 2016.

Läs också

Fab Media integreras med Aller Media

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

FAB Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.