Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Anders Ahlberg: Låt Kerstin Neld ta över TU

TU borde utse Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld till tf vd, med uppdrag att utreda en samordning, skriver Anders Ahlberg, publisher på Berling Media.

Publicerad: 24 Mars 2011, 08:28

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TidskrifterTU

Anna Serner lämnar Tidningsutgivarna för Filminstitutet. Ny vd ska sökas.

TU är i stöpsleven sedan delningen, organisationen söker sin roll, inte så mycket utåt som inåt: vilka är frågorna som ska drivas, vilken service ska ges till vilka och på vilken nivå? Vilka medlemmar tycker sig ha nytta av TU, vilka är villiga att betala?

Som medielandskapet utvecklat sig flyter de olika branscherna i allt högre grad i varandra. Det har till exempel blivit allt giltigare att organisationerna Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter blir ett. Medierna på papper möter samma utmaningar, såväl i affärerna som i den just nu heta yttrandefrihetsfrågan. Tidigare var ett samgående en omöjlighet TU var en Goliat med omfattande engagemang å medlemmarnas vägnar, Tidskrifterna en nätt David. Nu är de mer jämspelta.

Ett problem vid sammanslagningar, som kan vara nog så knivigt, är personfrågorna, vem ska göra vad, vem som ska lämna, vilken kultur som ska gälla. Nu när TU inom kort står utan vd är den frågan delvis desarmerad.  Det ger en öppning. Därför: Utse Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld också till tf vd i TU, med ett uppdrag att utreda och känna på en samordning av de två organisationerna. Hon har rätt kapacitet och profil.

Anders Ahlberg, publisher Berling Press

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Sveriges TidskrifterTU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.