Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Analys NT/Corren: Kompetensvinst och ekonomisk styrka

Publicerad: 14 Februari 2008, 14:49

NT-koncernen och Östgöta-Correspondenten är äktenskap över gärsgårn. Logiskt, men samtidigt överraskande.


Vilka är vinsterna?

Den samlade kompetensen.

Det är påtaglig skillnad i strategi mellan de två koncernerna, och det är stor skillnad i kultur.

Corren har hållit sig inom sin region, hela huset talar publicistik. Att man utsågs till Årets Redaktion 2006 och Årets Dagstidning 2007 är ingen slump.

NT-koncernen har med stor skicklighet expanderat under Björn Jacobssons ledning. Koncernen framstår som ett föredöme i synergier. Men redaktionerna och de publicistiska frågorna har inte samma starka ställning som i Linköping.

Gemensamt har de en framgångsrik affärsutveckling på andra kanaler de senaste åren, Corren på nätet, NT med tv, tillsammans med gratistidning.

Vid företagsköp och sammanslagningar brukar kulturskillnader få analytikerna att höja ett varningens finger.
Men jämbördigheten talar för att  1+1 blir betydligt mer än 2.

Synergier.

Björn Jacobsson talar om att kunna sänka kostnaderna motsvarande 35-40 miljoner bara genom att ta bort ”dubblerade funktioner”.

Det är samma resonemang som vid tidigare NT-affärer. Då har koncernen med vad som utifrån får bedömmas som relativt varlig hand effektiviserat och sänkt kostnader. Alla affärer har på det sättet varit framgångsrika.

Man kan jämföra den i och för sig tidiga målsättningen 35-40 miljoner med Promedias, som med samma omsättning, 1,3 miljarder, ska plocka fram 100 miljoner i förbättrat resultat. Den drastiska övningen verkar ha mer av matematik än ledarskap över sig, i jämförelse.

Den samlade styrkan.

NT/Corren blir landets femte största dagstidningsföretag med 1,3 miljarder i omsättning. Bonniers, Schibsted och Stampen spelar i en liga för sig med omsättningar för dagstidningsverksamheter på mellan 3,5 och 6 miljarder. MittMedia, med Dalarnas Tidningar, kommer upp i över 1,5 miljarder. NWT/HD är på sjätte plats med cirka 1,2 miljarder.

NT gör bra resultat sedan länge, Corren gör rekordresultat 2007. Med en stark ekonomi kan NT/Corren fortsätta att expandera. Ett samgående med Gota Media – var på tal på Sydostpresstiden – skulle ge en mycket stark position på ostkusten.

Ägarkompetens.

Correns styrelse har antagligen varit branschens mest spännande, med Stig Fredriksson som mycket engagerad och bitvis mot majoriteten mycket kritisk minoritetsägare. Han har för att uttrycka det positivt hållit övrig styrelse allert.

NTs styrelse har arbetat med ständigt återkommande expansionsplaner.

Den nya ägarkonstellationen/koncernstyrelsen kan bli synnerligen kompetent och beslutskraftig.

Lennart Foss, tänkt som koncernvd, har en av branschens bredaste kompetenser: vd på Expressen, koncernvd för börsnoterade VLT AB mm mm. Han har varit med om såväl kris som företagsköp och utvecklingssatsningar.

Och han har erfarenhet av att hantera ägare med mycket stridiga viljor.

Risker med sammanslagningen?

Svåra att se. Ingångsvärdena är riktigt bra.

Koncernernas huvudtidningar har mycket stark position på sina läsarmarknader och en tydlig gräns sig emellan. Inget behov av en HD/NST-lösning.

Det är givetvis en stark förhoppning att den nya konstellationen ska fortsätta att utveckla bra journalistik, på det sätt som Corren gjort, som sin främsta tillgång.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.