Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Analys/Anders Ahlberg: Tidskrifterna har inte drabbats av dagspressens utvecklingstorka

Publicerad: 7 December 2009, 12:29

I förra veckan blev det klart att LRF Media köper ETC-förlags familjetidningar Föräldrar & Barn och Gravid. Samtidigt presenterades två nya titlar som utvecklats inom den egna organisationen: Vetenskap & Historia och Minnenas Journal.


Ämnen i artikeln:

ETCDagspressLRF Media

LRF Media har vuxit snabbt under det senaste decenniet, och gjort det med bibehållen mycket god marginal. För fem år sedan gjorde förlaget sitt första större köp, förlaget med Jaktmarker & Fiskevatten. I fjol köpte man TTG och blev med bland annat Residence störst i inredningssegmentet. Och nu alltså ETC:s famlijetidningar.

Parallellt har förlaget startat nya egna titlar. Några har varit rena innovationer utifrån mycket god kunskap om läsarna, som Traktor power.
Andra har vuxit ur möjligheten att utveckla förhållandet till och affärerna med kärnläsarna, som Drömhem & trädgård och Hemtrevligt.
LRF Media må vara skickligast just nu, men är inte unika. Det startas nya tidskrifter i ett tempo som mer än balanserar de nerläggningar som sker i branschen.

På detta sätt är det en gigantisk skillnad mellan tidskriftsbranschen och dagstidningsbranschen.

En enda innovation har dagstidningsmarknaden sett under de senaste två decennierna: den gratisutdelade nyhetstidningen. Metro Sverige var en succé, sedan har konceptet kostat ”innovatörerna” miljardbelopp:

Stockholm News år 2000

Stockholm City 2002-

Punkt SE 2006-2008

Metro har under tiden genom sin internationella expansion kostat sina ägare åtskilliga hundra miljoner.

De senaste större försöken med prenumererade dagstidningar gjordes på 80-talet, med Stockholms-Tidningen och med GHT i Göteborg. Båda hade ägare och initiativtagare med för lite branschkunskap – och ekonomiska muskler.

Är det en naturlag, eller rättare sagt en marknadsekonomisk lag som gör att det råder utvecklingstorka på dagstidningsmarknaden? Är ingångskostnaderna för höga?

Eller är det så att de som kan inte vill utmana på sina egna eller grannens marknader?

Det verkar som att det bara är Roger Boström med sina små, framgångsrika dagstidningar runt Göteborg som vågar utveckla.

Alltnog: Jag undrar om inte Bonniers och Schibsted hade haft större chans att lyckas med sina 800 miljoner respektive 200 miljoner som de brände på gratistidningarna Stockholm City och Punkt SE om de satsat på nya prenumererade dagstidningar.

Ikväll debatterar Sveriges Tidskrifter innovationer och framtid för tidskrifterna, och det är knökfullt.

När gjorde Tidningsutgivarna något liknande – utifrån aktuella exempel?

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

ETCDagspressLRF Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.