Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Analys/Anders Ahlberg: Promedia har mycket att lära av SN

Publicerad: 24 November 2009, 12:38

Starka profilen Elisabeth Bäck lämnar VLT. Det är tråkigt - inte minst för branschen. Jag hoppas att hon finns i en ny ledning inom kort. Få har en sådan erfarenhet, av att leda såväl stora morgontidningar som kvällstidning.


Ämnen i artikeln:

VLTPromedia

Koncernvd Johan Färnstrand säger till Medievärlden att man nu söker en efterträdare som just tidningschef. Varför ett så snabbt och övertygat svar?

Det är inte svårt att lista att ut att den ”utveckling” för VLT och övriga Promedia de talar om, såväl Elisabeth Bäck som Johan Färnstrand, är ytterligare kostnadsjakt och försök att pressa fram positiva resultat.

Det som för Johan Färnstrand talar för en tidningschef i ett sådant läge är, för det första, effektiviteten i kostnadsjakten: den stora posten redaktionell personal är direkt kopplad till vd; för det andra att man sparar in kostnaden för en topptjänst; för det tredje vanan, att ledningen ser ut så nu.

Men den stora risken med en tidningschef i tuff kostnadsjakt är att den personen – och därmed organisationen – inte hinner med det livsviktiga arbetet med att odla företagets verkliga kärnvärde: förhållandet till läsarna.

Elisabeth Bäck hade lett redaktionen och varit utgivare i sex år innan hon fick det samlade ansvaret. I sex år hade hon odlat förhållandet till läsarna.
Hennes efterträdare har ingen chans att få den starten.
Elisabeth Bäck är en fighter. Den som känner henne vet att hon inte viker ner sig om hon inte anser att uppdraget bär åt fel håll. Därför lär det vara mer än ytligt olika åsikter som får henne att sluta.
En ny tidningschef riskerar att få förutsättningar som inte kan hanteras framgångsrikt.

Flera företag inom Stampensfären har tidningschefer. DN fick det nyligen. Men det finns exempel på att det klassiska tvådelade ledarskapet är överlägset.
I förra veckan berättade vd Tommy Ljung på Södermanlands Nyheter att företaget i år räknar med att göra ett resultat på över 10 procent. Att upplagan med all säkerhet kommer att höjas för tionde året i rad är känt sedan tidigare i höst.

Resultatprognosen kom fram i förra veckan i samband med att företaget var ett av få i landet som fick högsta kreditbetyg för tjugonde året i rad.

Medievärlden har följt Södermanlands Nyheter de senaste åren, under tiden som dagstidningsbranschen haft som sanning att strukturförändringarna och brukarvanorna obevekligen pressar ner alla siffror. SN har inte rabatterat sig till upplageframgångarna eller sysslat med dribblande. Framgångarna kommer av ett uppenbarligen väl fungerande förhållande till de viktigaste kunderna: läsarna/prenumeranterna.

SN leds av Tommy Ljung och Göran Carstorp, chefredaktör, och det de och deras medarbetare gör, på uppdrag av ägarna EK-koncernen bör studeras i detalj av branschen. Att de och några få andra, som Nya Lidköpings-Tidningen, är de enda riktigt framgångsrika är inte naturvidrigt. Andra kan uppnå det samma.

Redaktionen och annonsorganisationen är prisbelönta och deras metod och praktik har det skrivits en hel del om.
I övrigt räknar jag med att några nyckeltal vad det gäller SN är högintressanta:

O Kvoten mellan intäkter från läsarna och annonsörerna.
Intäkter från läsarna är ett vaccin mot konjunkturvariationer.
Hög andel annonsintäkter är som narkotika, osund stimulans när det går bra – lätt för att dra på kostnaderna som sedan svårligen tas bort. Den som vill ha en illustration kan studera Dagens Nyheter, annonsboomen i slutet av 80-talet och vad det ledde till när Akalla-tryckeriet byggdes.

O Omsättningen per köpare och per läsare.
Räckvidd är ett diskutabelt mått, men användbart över tid och i en stabil verksamhet som en dagstidning. SN ligger högt, men ändå inte i närheten av de stora morgontidningarna.

O Omsättningen per medarbetare och per säljare.
Ger ett mått på balansen mellan redaktion, sälj och andra funktioner.

O Kostnaderna per medarbetare och per läsare.
När man ställer dessa tal mot intäkterna ser man hur skickligt och eftertänksamt företaget drivs. Här syndar de stora morgontidningarna, framför andra.

Benchmarking är väl en självklarhet i vår bransch, men om Johan Färnstrand och hans chef Tomas Brunegård inte närstuderat Södermanlands Nyheter innan, så är det dags nu, när det skakar i Promedia.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

VLTPromedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.