Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

AMS har specialbehandling av uppgifter till journalister

Publicerad: 1 September 2006, 10:27

AMS vill ha koll på uppgifter som lämnas ut till journalister, skriver Expressen. - Ytterligare ett exempel på den attitydförändring som ägt rum hos myndigheter, säger Per Hultengård, tryckfrihetsexpert hos Tidningsutgivarna, som betecknar tilltaget som klåfingrigt.


AMS har instruerat sin statistikavdelning att material, statistikbearbetningar, som journalister begär ut, ska lämnas ut av pressavdelningen. Alla andra får det den vanliga vägen. Till Expressen säger presschefen Malin Engstedt: ”Vi behöver det för att ha en aning om vad medierna tänker skriva och inte.”
– Det framstår som principiellt tvivelaktigt att försöka kontrollera och registrera vad som lämnas ut och till vem, säger Per Hultengård.
I Expressen efterlyser journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hulthén att specialreglerna JO-anmäls.
– Det verkar bra att låta JO titta på det, håller Per Hultengård med.
Ams presschef Malin Engstedt säger att ordningen är till för att lättare handskas med de hundratals förfrågningar från journalister man får varje vecka.
– Vi har en snabbare service på detta sätt.
Du säger till Expressen att ni ”behöver det för att ha en aning om vad medierna skriver eller inte”.
– Ja, för att det blir följdfrågor. Så är vi beredda på dem.
Men för ni anteckningar över vilka som får ut material och vad de får ut?
– Nej. De flesta förfrågningar klaras av per telefon eller mail. Ofta handlar det om att guida på nätet. I ett fall har jag diariefört inkommande fråga och utgående statistik.
– Det här handlar alltid om bearbetat material, aldrig om allmänna handlingar.
Om en JO-granskning leder till kritik. Ändrar ni rutinerna?
– Det har vi intepratat om än.
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.