Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Amerikanska tidningar drar ner

Publicerad: 12 Januari 2007, 14:08

Dagstidningarna i USA är pressade av fallande läsartal och tuff konkurrens om annonspengarna. Nu drar New York Times gruppen ner personalstyrkan med fem procent - och flera tidningsgrupper minskar sin bevakning av det som händer i Washington.


Den amerikanska dagstidningsmarknaden är av tradition lokal och regional. Extremt stark ställning på annonsmarknaden lokalt har gett tidningarna resurser att satsa redaktionellt på bra egen nationell bevakning.
Den tiden är på väg att ta slut. Utvecklingen av nätet, dels med fylliga nyheter och information kring vad ämne som helst, dels med en suverän och mycket omfattande privathandel har ätit ut tidningarnas position, kommersiellt och redaktionellt. De stora regionaltidningarna satsar nu på det lokala, där de är garanterat bäst.
Flera tidningar och tidningsgrupper, som Tribune Company med Los Angeles Times och Chicago Tribune, drar ner på sina Washingtonkontor.
Och man effektiviserar och sparar. The New York Times Group med bland andra Boston Globe lägger nu ett sparpaket som innebär att 125 tjänster försvinner.
Till New York Times säger bloggaren och medieprofessorn Jay Rosen:
– Det här är svårt för journalister att acceptera, men det deras bevakning tillför måste öka i värde.
Framför allt gäller det mellanstora tidningar, som har svårt för att vara såväl tillräckligt lokala som tillräckligt nationella för att kunna tillföra något.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.