Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Amedias vd om varför han köper Mittmedia

Publicerad: 19 februari 2019, 12:49

Are Stokstad. Foto: Wikimedia Commons.

Norska Amedia ska tillsammans med Bonnier driva Mittmedia framöver. Are Stokstad, vd på Amedia, ger två anledningar till att hans bolag ville vara med i affären när chansen gavs.


Ämnen i artikeln:

Bonnier

När det stod klart att Bonnier vunnit budstriden om konkursmässiga Mittmedia mot Polaris klev även Amedia fram som aktör. Den norska lokaltidningskoncernen köper 20 procent av Mittmedia.

Bolagets vd Are Stokstad tror att det kommer att gå att få Mittmedia på fötter igen.

– Med tydliga ägare och med en plan för utvecklingen av bolaget kommer Mittmedias tidningar bli både lönsamma och ta tillbaka sin position igen, säger han.

Men det är inte hans tro på affären som ligger bakom köpbeslutet. För Amedia, som ger ut ett sjuttiotvå olika titlar i Norge, finns det goda möjligheter att få ut mycket genom att dela kunskaper och erfarenhet mellan koncernerna.

– Vi tror att det kommer att bli en spännande resa för vår egen koncerns utveckling, säger Are Stokstad.

Enligt Are Stokstad kommer de synergier som finns att hämta i affären att ske inom de svenska gränserna. Däremot kommer Amedia bidra med kunskap och förslag på hur själva affären ska skötas.

– Vi har stor erfarenhet av utveckling av lokala tidningar. Den metod vi använder i Norge blir spännande att diskutera i styrelsen med Bonnier, ledningen i Mittmedia och representanter för de anställda, säger han.

Are Stokstad beskriver Amedias arbete som väldigt fokuserat på att analysera innehållet. De försöker anpassa innehållet i tidningarna för att kunna attrahera deras kärnmålgrupp – unga barnfamiljer.

– Vi baserar mycket på data och kunskap och jobbar tätt med kunskapsdelning mellan våra respektive redaktioner, säger han.

Amedia kommer att ha en styrelseplats i Mittmedia. Vem som ska ta den platsen är inte bestämt än, men Are Stokstad utesluter inte att det blir han.

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

Bonnier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.