Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Alsander och Ericsson Torp om OTW-affären

Publicerad: 21 Juni 2016, 06:21

Försäljningen ger Stampen ett betydande ekonomiskt tillskott. Nu vill den hårt pressade mediekoncernen fortsätta äga och utveckla övriga verksamheter.


Ämnen i artikeln:

AllerBodil Ericsson TorpOTWMartin Alsander

Under förmiddagen stod det klart att Stampen säljer OTW till Aller media. Tidigare i dag informerades medarbetare och fackliga organisationer på contentbyrån om ägarbytet. Vad köpet gått loss på är inte offentligt.

– För oss är försäljningen en viktig pusselbit för att stärka vår finansiella ställning. OTW är ett framgångsrikt bolag med stor potential och vi har varit måna om att hitta en ny ägare som kan förvalta och utveckla verksamheten, säger Stampens koncernchef Martin Alsander.

Försäljningsprocessen har pågått under en längre tid och att affären nu blir av innebär att Stampen kan amortera mer av sina banklån samt minska sina finansiella kostnader.

Anders Rask, i dag vd på OTW, stannar kvar på sin post. Contentbyrån fortsätter som en fristående verksamhet inom Aller media-gruppen. En ny styrelse kommer att tillsättas för OTW, i vilken Bodil Ericsson Torp håller i ordförandeklubban. Samtliga medarbetare behåller sina anställningar och villkoren förblir oförändrade.

– Affären innebär en betydande förstärkning av flera av våra strategiska tillväxtområden. OTW är ett företag i framkant med en bevisad förmåga att leverera såväl lönsamhet som kreativ höjd och kvalitet i verksamheten. Målsättningen är att vi med utgångspunkt i Aller medias redan starka innehåll ska kunna ta ytterliare kliv i riktning mot ett breddat erbjudande inom content marketing samt en fördjupning av vår kompetens inom rörligt, säger Aller media Sveriges vd Bodil Ericsson Torp.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.