Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Almedalen: Så blev Huffington Post en framgångssaga

Publicerad: 30 juni 2009, 01:22

Katharine Zaleski är senior editor med ansvar för Huffington Posts nya sajter. Hon har varit med från starten på 0 till dagens 22 miljoner unika besökare i månaden. 📷


En längre intervju med Katharine Zaleski kommer att publiceras i nästa nummer av Medievärlden på papper.

Huffington Post startade som en reaktion på att grundarna upplevde att de amerikanska tidningarna blivit en del av Bush-administrationens propaganda. Katharine Zaleski har varit med från starten 2005. Då var de sex personer. Nu är de 60 anställda, varav 25 redaktionella. Till det ska läggas 3000 bloggare, och under presidentvalskampanjen 10 000 medborgarjournalister.

De stora framgångarna kom när sajten slutade att bara länka och istället byggde artiklar med många källor.

– Exempelvis en länk till en nyhetartikel med en kort introduktion, en länk till en blogg med en snabb sammanfattning och  ett twitterflöde, säger Katharine Zaleski.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.