Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Alma Media ökade nätförsäljningen med 25 procent

Publicerad: 17 Februari 2011, 11:18

Det går uppåt för den finländska mediekoncernen Alma Media. Under fjolåret ökade koncernen annonsförsäljningen på nätet med hela 24, 6 procent.


Alma Medias omsättning för 2010 var cirka 2,7 miljarder kronor vilket är drygt en procent mer än året innan. Samtidigt ökades koncernens vinst med drygt sju procent till 380 miljoner kronor.

Det var efter halvårsskiftet i fjol som annonsförsäljningen började öka och trenden har sedan hållit i sig. Även platsannonserna ökade kraftigt i fjol.

Drygt 15 procent av Alma Medias omsättning kommer nu från webben och verksamheten där växer hela tiden. I spetsen går affärstidningen Kauppalehti samt kvällstidningen Iltalehti.

Vad gäller upplagor samt omsättning ligger Alma Media nu på 2006 års nivå. Affärstidningen Kauppalehtis egen analytiker spår viss fortsatt upplageminskning för papperstidningarna detta år.

Annonsförsäljningen på webben lär dock bli räddningen. När kvällstidningen Iltalehtis upplaga i fjol sjönk med över fem procent, gjorde koncernen ingen vinst på sin sammanlagda upplaga.

Detta kompenserades dock mer än väl av att Iltalehti samtidigt sålde bra med annonser på nätet.

Även affärstidningen Kauppalehtis upplaga sjönk en smula i fjol. Vad gäller koncernens lokaltidningar bidrog prishöjningar till att få upp omsättningen en smula.

Sören Viktorsson, Helsingfors

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.