Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Allt mer pengar läggs på sökannonsering

Publicerad: 4 Mars 2009, 11:41

Intresset för sökordsannonsering ökar. Enligt Sökbarometern uppger 70 procent av tillfrågade annonsörer att avkastningen på sökannonsering är högre än för traditionella medier.


Ämnen i artikeln:

Keybroker

Bakom Sökbarometern står företaget Keybroker, som specialiserat sig på sökmarknadsföring. Cirka 100 företag har medverkat i undersökningen. Majoriteten omsätter mer än 100 miljoner kronor och drygt 30 procent av dem omsätter mer än 1 miljard kronor.

För drygt hälften av annonsörerna ligger marknadsföringsbudgetarna på över 5 miljoner kronor för drygt hälften av de tillfrågade.

När samma undersökning gjordes 2007 svarade en fjärdedel av företagen att de använde sig av en specialistbyrå för sökannonseringen. Hösten 2008 svarade hälften av de tillfrågade att de numera tar hjälp av en specialistbyrå.

Cirka 30 procent av annonsörerna säger att de inte har någon kunskap om sökannonsering. Motsvarande siffra för tryckta medier är 6 procent.

– Resultaten från Sökbarometern 2008 visar tydligt att intresset för sökannonsering är stort och att sökannonseringen inte verkar påverkas negativt av det rådande konjunkturläget, istället drar man ner på mer traditionella annonseringssätt så som press, tv och utomhusreklam, säger Anna Eriksson, försäljningschef på Keybroker, i ett pressmeddelande.

mvredaktion


Ämnen i artikeln:

Keybroker

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.