Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Allehanda Media genomgår total makeover

Publicerad: 10 Februari 2009, 10:32

Allehanda Media delar upp verksamheten i tre enheter, varav två kräver journalistik kompetens. En femtedel av tjänsterna försvinner. - Vi kommer att utmana det gamla sättet att jobba, säger Anders Källström, vd Allehanda Media.


I april måste alla anställda på Allehanda Media söka nya tjänster. Dagens 121 anställda ska bli 96.

– Vi måste skapa förutsättningar för att bli ett medieföretag som klarar sig i framtiden också, säger Anders Källström.

De anställda kan i april söka jobb inom de tre nya avdelningarna: Produktion, Redaktion och Försäljning.

Avdelningarna it och digitala medier försvinner och redaktionen blir kraftigt decimerad. Istället kommer en ny redaktionell enhet som heter Produktion och ska ligga på samma nivå som Redaktion och Försäljning. Relationen mellan de tre blir enligt en beställar/utförarmodell.

– Alla tre måste ha kunden och läsaren främst. För marknad har det väl varit så, men redaktionen kanske inte alltid haft dem som sin förstabild.

Så Produktion blir som en ytterligare desk?

– Exakt, du kan säga så, en produktionsdesk. Vi tror givetvis att produktionen kommer göras betydligt mer effektiv, vilket frigör resurser för journalistiken.

Hur blir förhållandet mellan Redaktion och Produktion?

– Ja den skärningspunkten blir ju intressant. För redaktionen handlar det om att skriva texterna och ta bilderna, produktionen ska bearbeta det och publicera det i rätt form på rätt ställe.

Vem beställer eller initierar de journalistiska jobben?

– Redaktionen beställer formatet / utrymmet. Produktionen blir en nod mellan det som skapas i forma av innehåll och det som säljs i form av affärer.

Blir det uppsägningar?

– Vårt mål är att undvika det.

Har ni kvar några personer över 60 efter nedskärningarna för cirka två år sedan?

– Ja, vi har 15 medarbetare som är över 60 idag.

De nya yrkena får nya kravprofiler, vad innehåller de?

– Jag vill inte gå in på det. Alla tjänster försvinner, och det kommer nya tjänster som man kan söka.

Vad är kravprofilen för de som ska jobba med Produktion?

– Grafisk och journalistisk kompetens. Det här är en pågående process så vi kan inte säga exakt hur kravprofilen blir eller hur många som behövs inom varje del.

Kommer det att kräva kunskaper inom webbutveckling?

– Ja, det kan jag nog säga redan nu. Övergripande jobbar vi inte längre med produktion som vi gjort, utan med ongoing flöden som ska flödas ut i olika kanaler.

Kommer kravprofilen för redaktionen att innebära produktion för fler former än text för skrivande reportrar?

– Ja, det är sannolikt så.

Kommer ni att klara alla nya befattningar med befintlig personal,  eller behöver ni externa rekryteringar också?

– I stort sett klarar vi det, men en del extern kompetens kommer att behövas.

Känner ni till någon annan som har en liknande modell?

– Nej, jag kan inte komma på någon. Det här bygger framför allt på samlad kunskap som vi har internt. Vi har jobbat väldigt mycket med det här de senaste månaderna.

Ni nämner också en kompletterande produkt för tidningslösa hushåll, vad är det?

– Vi har 17 000 hushåll som inte har papperstidningen. Då riskerar vi att helt tappa dem som kunder. Eftersom många anger tiden det tar att läsa och kostnaden som skäl för att inte ha en papperstidning kanske vi ska ha en tidning som kommer någon dag i veckan och är anpassad för det moderna sättet att leva och konsumera nyheter.

Ni nämner också nya betaltjänster på nätet?

– Ja, vi kan inte ta betalt för vanliga internettjänster, men däremot exempelvis vårt digitala arkiv. Att man får betala 9 eller 18 kronor för att få läsa en artikel från 1937 exempelvis.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.