Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Allan Johansson: TU måste slå vakt om tryckfriheten

Publicerad: 19 Maj 2009, 08:28

Allan Johansson, chefredaktör och ansvarig utgivare för TTELA, hoppas att den goda kontakt han haft med TU:s förhandlingsavdelning inte kommer att bli sämre i den nya större organisationen.


Ämnen i artikeln:

PONMedievärldenPOTU

Vad tycker du om ett uppdelat TU?

–    Jag är inte odelat positiv, men jag hoppas att den goda service jag fått av TU i förhandlingsfrågor inte kommer att försämras när arbetsgivardelen försvinner in i en större organisation.

Vad tycker du att branschorganisationen TU ska ägna sig åt?

–    Det som ligger mig varmast om hjärtat är publicistiken. Man kan aldrig ta den för självklar. Ta bara debatten kring barnpornografi där det finns en del människor som tror att vi publicister tar pedofiler i försvar. Jag tycker att TU har en viktig uppgift där, att förklara vad tryckfriheten står för.

Är det något TU gör i dag som man inte borde ägna sig åt?

–    Nej.

Ska TU organisera medieutbildning?

–    Ja, det är viktigt att TU erbjuder utbildning som riktas specifikt till chefer i mediebranschen.

Ska TU ägna sig åt och bekosta etisk självreglering?

– Ja, PO/PON fungerar väldigt bra som institution. Jag ser inget annat alternativ. Det händer ganska ofta att jag hänvisar människor, som känner sig missnöjda med något vi skrivit, till PO.

Ska TU ge ut en självständig sajt och tidning?

– Ja, jag tycker att Medievärlden fyller en viktig funktion både på papper och nät. Här får jag veta vad som händer i branschen. Jag ser Medievärlden som en motpol till Journalisten, ni tar upp ungefär samma ämnen men på lite olika sätt.

Hur mycket får TU kosta?

– Mindre än i dag, men samtidigt måste det ju finnas utrymme för att kunna fortsätta göra ett bra jobb.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

PONMedievärldenPOTU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.