Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Alla vinnare i Stockholm MediaAward

Publicerad: 7 Maj 2010, 05:02

I går utsågs Gunilla Herlitz till Årets Branschpersonlighet. Se vilka som vann de övriga kategorierna: Årets Kampanj, Årets Annonsör, Årets Mediebyrå och Årets Säljorganisation.


Årets Säljorganisation: MTG TV

Motivering:  Årets Säljorganisation i StockholmMediaAward 2010 har trots sin storlek lyckats agera ledande i utvecklingen av nya annonslösningar. Vinnaren har visat stor öppenhet och tillgänglighet på alla nivåer. Kombinationen affärsmässighet, kundfokus och oväntade, smarta lösningar har placerat årets nr 1 i en klass för sig. Deras starka karaktärer ger oss starka känslor.

De nominerade var:Dawn2Dusk, Kanal 5, Metro, Microsoft Advertising, MTG TV, Spotify, Tailsweep

Årets Mediebyrå: Tre Kronor Media & Reklam (nu: Bark Stockholm)

De fem högst rankade byråerna i undersökningen är:
1. Tre Kronor Media & Reklam (nu: Bark Stockholm)
2. Scream Mediabyrå
3. PHD
4. MAXUS Communications
5. Bizkit

Årets Annonsör: Radiotjänst

Motivering: När var det boken Information Anxiety skrevs? På 1980-talet, eller på denna sidanav 2000-talet? Spelar ingen roll, mycket information har skapats sedan dess. Det kallas brus. Bruuuuussssss. Hur slår man igenom mediabruuuuuset? Jo med mod, en vilja att vilja ändra attityder, skapa nyheter som ger mening. Och vad får man då? Enkel matematik: genooooomslagskraft. Richard Saul Wurman, om han visste detta, skulle säkert varit stolt över Radiotjänst.

Årets Kampanj:

Grand Prix OLW, Fredagsmys, OMD

Guld  McDonald’s, Bok Happy Meal, OMD

Silver Procter & Gamble,  Clearblue Ägglossningskalender, MediaCom

Motivering Grand Prix:
Finns  det något mer skrämmande än det folkliga? Eller rättare sagt, finns det  något mer lockande, inspirerande än det folkliga? Skiljelinjen skrivs  från och med nu som före och efter att Fredagsmys blev en hel nations  officiella angelägenhet. Med en avslappnad attityd och lite falsksång i  soffan körde OLW ifatt, om och ifrån alla konkurrenter i 360 grader,  förlåt 360 km/h.

Motivering Guld:
Så enkelt, så svårt, så  gudomligt. 28 bokstäver, 9 siffror plus en nolla – det är allt som  behövs … egentligen. Så viktigt, så avgörande och så bortglömt,  konsten att läsa. En sådan uppförsbacke. Vilket mod det krävs och  tålamod. Att så att säga sjunga Långsamhetens Lov. Och så otippat att  just McDonalds valde att göra gott på detta viset. Gott för de unga  vetgiriga, för deras föräldrar, för sitt eget varumärke, för  läsfrämjandet.

Motivering Silver:
… något av det mest  tabubelagda. Det krävs en hel del mod att gå på tunn is. Det krävs en  hel del kunskap och erfarenhet att gå på tunn is. Kort sagt för att  inte sjunka som en gråsten i Mälaren gäller det att ha torrt på fötterna  med hög målgruppsprecision … och och och … insikter i massor. För  hur annars kan man som stort och mäktigt företag som Procter &  Gamble bli insläppt i en persons privata och intima sfär? Bra gjort  Procter & Gamble!

Gunilla Herlitz årets branschpersonlighet

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.